چه نوشیدنی هایی بخوریم

چه نوشیدنی هایی بخوریم اکثر ما در مورد این‌که چه نوشیدنی باید مصرف کنیم، تحت تأثیر انواع و اقسام شایعات، تبلیغات و شعارهای سلامتی درست یا نادرست قرار داریم. به گزارش سیناپرس‌، مجله New Scientist به موضوع جذاب انتخاب انواع نوشیدنی‌ها اشاره کرده است. نوشیدنی میل دارید؟ در ساعات خاصی از روز پاسخ به این […]

چه نوشیدنی هایی بخوریم

اکثر ما در مورد این‌که چه نوشیدنی باید مصرف کنیم، تحت تأثیر انواع و اقسام شایعات، تبلیغات و شعارهای سلامتی درست یا نادرست قرار داریم.

به گزارش سیناپرس‌، مجله New Scientist به موضوع جذاب انتخاب انواع نوشیدنی‌ها اشاره کرده است. نوشیدنی میل دارید؟ در ساعات خاصی از روز پاسخ به این سؤال بله خواهد بود. یک بزرگسال به‌طور میانگین در حدود ۱٫۷ لیتر مایعات از جمله: آب، چای، شیر و… مصرف می‌کند اما نظر ما در مورد این‌که چه نوشیدنی باید مصرف کنیم تحت تأثیر شایعات و شعارهای سلامتی نادرست قرار دارد.

آب: شما نمی‌توانید از مصرف آب اجتناب کنید. آب مهم‌ترین منبع تغذیه در زندگی است اما نه به این معنا که هر چه بیش‌تر آب مصرف کنیم، بهتر است!

بدون مصرف آب بیش از یک هفته نمی‌توان زنده ماند، اما چه مقدار آب باید نوشید؟ گفته می‌شود که ۶ تا ۸ لیوان آب در روز باید مصرف شود؛ حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشیم. اما منبع علمی بر تأیید این ادعا وجود ندارد. طبق توصیه انجمن متخصصین غذا و موادغذایی آکادمی ملی علم، مهندسی و پزشکی آمریکا، تعداد زیادی از افراد، نیاز روزانه خود به مایعات را با توجه به احساس تشنگی خود برطرف می‌کنند.

مدارکی وجود دارد مبنی بر این‌که اگر به اندازه کافی آب مصرف کنیم، می‌توانیم از برخی بیماری‌ها مانند فشار خون، سرطان مثانه و روده‌بزرگ، سنگ کلیه و مشکلات قلبی پیشگیری کنیم. علاوه بر این ادعا می‌شود که مصرف آب می‌تواند تمرکز را بهبود بخشد. مطابق با یافته‌های چندین پژوهش، کودکان بین ۷ تا ۹ سال که آب بیش‌تری مصرف می‌کنند تمرکز حواس بهتر و حتی در مواردی حافظه بهتری دارند.

نوشیدنی‌های سودا، اسکواش و آبمیوه: ما ترجیح می‌دهیم طعم آب را با افزودن شیرینی به آن بهتر کنیم- البته این کار نتایج فاجعه‌آمیزی در بر خواهد داشت. نوشیدنی‌های شیرین، دندان‌‌ها را می‌پوساند. نوشیدنی‌های اسکواش و سودا با دارابودن مقدار زیادی شکر، کالری زیادی وارد بدن ما می‌کند، بدون این‌که احساس سیری داشته باشیم. این کالری اضافه در بدن به صورت چربی ذخیره خواهد شد. مصرف روزانه این نوشیدنی‌‌ها خطر ابتلا به دیابت نوع۲ و چاقی را افزایش می‌دهد.

آبمیوه‌های طبیعی که شامل ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان و مواد‌معدنی هستند گزینه سالمی به نظر می‌رسند. البته آبمیوه‌ها بسیاری از خواص میوه را از دست می‌دهند، برای مثال آب پرتقال ۰٫۴ گرم فیبر دارد در حالی‌که میوه آن دارای ۱٫۷ گرم فیبر است. از طرفی سازمان جهانی سلامت معتقد است قند طبیعی موجود در میوه‌ها باید همراه با قند افزوده شده به غذا و نوشیدنی‌های شیرین دیگر در نظر گرفته شود. به توصیه این سازمان مصرف قند را به۵۰ گرم در روز محدود کرد و علاوه بر این بهتر است مصرف را ۲۵ گرم بیش‌تر کاهش داد که این کار با حذف چند نوشیدنی شیرین عملی خواهد شد.

شیر: شیر ماده‌غذایی بسیار غنی و متشکل از آب، پروتئین، موادمعدنی، ویتامین‌ها، چربی‌های اشباع‌شده و کلسترول می‌باشد. تمام پستانداران شیر تولید می‌کنند اما انسان‌ها تنها گونه‌ای از آنها هستند که حتی در بزرگسالی هم شیر مصرف می‌کنند. فواید مصرف شیر برای بزرگسالان کاملاً مشخص نیست. مدرک مشخصی وجود ندارد که نشان دهد دریافت کلسیم اضافه از طریق مصرف شیر برای سالم ماندن استخوان‌ها یا جلوگیری از شکستن آنها ضروری است. از طرفی سبزیجات و لوبیا هم منابع غنی کلسیم هستند و بیش‌تر محققان معتقدند که یک رژیم‌غذایی مناسب همراه با حرکات ورزشی استقامتی، استخوان‌ها را سالم نگه می‌دارد. پس شاید باید نسبت به مصرف بیش ‌از‌ اندازه این نوشیدنی سفید بیش‌تر توجه کنیم.

شیر سویا: این نوشیدنی چربی کم‌تری از شیر گاو دارد اما دارای مواد شیرین‌کننده است. در مورد خواص کاهش کلسترول مضر آن هم بزرگنمایی شده است. گفته می‌شود که مصرف آن از سرطان‌های پستان و پروستات جلوگیری می‌کند البته هیچ کدام از این اثرات به صورت قانع‌کننده‌ای مورد بررسی قرار نگرفته است و حتی تعداد کمی از پژوهش‌ها نشان داده که مصرف شیرسویا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

قهوه: قهوه سرشار از کافئین است که اعتیاد‌آور است، باعث سردرد شده و در خواب اختلال ایجاد می‌کند و مصرف بیش از اندازه آن ممکن است به مشکلات قلبی و سرطان بینجامد. هر چند قهوه سطح تمرکز و هوشیاری را افزایش می‌دهد، این اثرات مدت زیادی دوام نمی‌آورند و بدن افراد به آن عادت می‌کند. با همه این اوصاف، مصرف ۳ یا ۴ فنجان قهوه در روز مضر به نظر نمی‌رسد.