پیامدهای زندگی در کنار فرودگاه برای سلامت قلب

پیامدهای زندگی در کنار فرودگاه برای سلامت قلب  به گفته محققان، زندگی در کنار فرودگاه نه تنها برای شنوایی مشکل ساز است، بلکه ممکن است سلامت قلب را هم به خطر اندازد. به گزارش مهر، مارتا روجک، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه جاگیلونیا لهستان، در این باره می‌گوید: حجم ترافیک هوایی از دهه […]

پیامدهای زندگی در کنار فرودگاه برای سلامت قلب

 به گفته محققان، زندگی در کنار فرودگاه نه تنها برای شنوایی مشکل ساز است، بلکه ممکن است سلامت قلب را هم به خطر اندازد.

به گزارش مهر، مارتا روجک، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه جاگیلونیا لهستان، در این باره می‌گوید: حجم ترافیک هوایی از دهه ۱۹۶۰ به شدت افزایش یافته است. طبق گزارش سازمان هوایی بین‌المللی، در سال ۲۰۱۳ تعداد پرواز‌ها و فرود هواپیما‌ها ۶۴ مورد میلیون بوده است که این رقم تا ۲۰ سال آینده دو برابر خواهد شد.

وی در ادامه عنوان می‌کند: رشد مداوم ترافیک هوایی و توسعه فرودگاه‌ها در کنار توسعه مناطق مسکونی جنب فرودگاه‌ها، منجر می‌شود که افراد بیش‌تری در معرض آلودگی صوتی هواپیما‌ها قرار گیرند.

به گفته روجک، شواهد روزافزون نشان می‌دهد قرارگیری در معرض آلودگی صوتی هواپیما‌ها موجب افزایش ریسک فشارخون بالا، به‌خصوص در شب، می‌شود. همچنین برخی داده‌ها نشان می‌دهد بستری شدن در بیمارستان به خاطر بیماری قلبی و سکته ممکن است با قرارگیری در معرض آلودگی صوتی هواپیما‌ها افزایش یابد.

مطالعه جدید شامل ۲۰۱ فرد با رده سنی ۴۰ تا ۶۶ سال بود. تقریباً نیمی از آن‌ها به مدت بیش از ۳ سال در مناطق دارای میزان بالای آلودگی صوتی ناشی از هواپیما‌ها زندگی می‌کردند. گروه دیگر در مدت ۳ سال، کم‌تر در معرض آلودگی صوتی ناشی از هواپیما‌ها قرار داشتند.

مطالعه نشان داد افراد در مناطق پرسروصدا بیش‌تر در معرض ابتلا به فشارخون بالا قرار داشتند (۴۰ درصد در مقابل ۲۴ درصد). همچنین این گروه از افراد بیش‌تر دارای آسیب قلبی بودند.

 

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که بیش از سه سال در نزدیکی فرودگاه زندگی می‌کنند، با افزایش ریسک ابتلا به فشارخون بالا روبه‌رو هستند. این تغییرات با آسیب به عروق می‌تواند منجر به افزایش ریسک سکته قلبی شود.