تهدیدی بزرگ برای یکی از مهم‌ترین مراکز طبیعی جهان

تهدیدی بزرگ برای یکی از مهم‌ترین مراکز طبیعی جهان به نظر می‌رسد که ال نینوی شکل گرفته در آمریکای جنوبی موجب شده است تا جنگل‌های آمازون در خطر قرار بگیرند و به علت کاهش میزان رطوبت در این جنگل‌ها احتمال آتش‌سوزی در آن‌ها بسیار زیاد شده است. به گزارش سینا پرس به نقل از e360.yaleدر […]

تهدیدی بزرگ برای یکی از مهم‌ترین مراکز طبیعی جهان

به نظر می‌رسد که ال نینوی شکل گرفته در آمریکای جنوبی موجب شده است تا جنگل‌های آمازون در خطر قرار بگیرند و به علت کاهش میزان رطوبت در این جنگل‌ها احتمال آتش‌سوزی در آن‌ها بسیار زیاد شده است.

به گزارش سینا پرس به نقل از e360.yaleدر سال ۲۰۰۲ بود که یک طوفان بسیار شدید موجب به هم ریختن آب و هوا در قاره آمریکای جنوبی شد. از آن زمان تا به امروز این جنگل‌های بارانی شرایطی پایدار را تجربه کرده‌اند ولی به نظر می‌رسد که ال نینوی اخیر توانسته است تا میزان خشک بودن این جنگل‌ها را دوباره به سطحی برابر با ۲۰۰۲ بازگرداند.

هنگامی که رطوبت خاک کم‌تر می‌شود، درختان نیز میزان کم‌تری از رطوبت را دریافت می‌کنند و خشک‌تر می‌شوند و همین امر نیز موجب می‌شود تا در برابر آتش، آسیب‌پذیرتر باشند

به این ترتیب دانشمندان علوم محیط‌زیست در این باره هشدارهایی بسیار جدی داده و معتقدند که این جنگل‌ها به علت کاهش میزان رطوبت خود در معرض خطر بسیار جدی آتش‌سوزی قرار دارند. سازمان ناسا با بررسی این جنگل‌ها اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۶، پتانسیل وقوع آتش‌سوزی در آن‌ها به مراتب بالاتر از دهه اخیر خواهد بود.

جالب است بدانید که در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ که شاهد آتش‌سوزی‌هایی در این جنگل‌های بارانی بودیم، شرایط آمازون به مراتب بهتر از سال جاری میلادی بوده است. منابع آب زمینی به سطحی پایین‌تر رفته‌اند و همین امر نیز موجب شده است تا میزان رطوبت خاک نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند.

 

ناسا در این باره اعلام کرده است که هنگامی که رطوبت خاک کم‌تر می‌شود، درختان نیز میزان کم‌تری از رطوبت را دریافت می‌کنند و خشک تر می‌شوند و همین امر نیز موجب می‌شود تا در برابر آتش، آسیب‌پذیرتر باشند و میزان کم‌تری از آب را با کمک تبخیر به جو زمین بفرستند.