صرع خطر اوتیسم را ۳ برابر می‌کند

صرع خطر اوتیسم را ۳ برابر می‌کند کودکانی که از صرع و یا تشنج‌های مرتبط با تب رنج می‌برند، در خطر بالایی برای ابتلا به اختلال توجه بیش فعالی قرار دارند. به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری WebMed، به منظور انجام این پژوهش حدود یک میلیون کودک دانمارکی از سال ۱۹۹۰ تا […]

صرع خطر اوتیسم را ۳ برابر می‌کند

کودکانی که از صرع و یا تشنج‌های مرتبط با تب رنج می‌برند، در خطر بالایی برای ابتلا به اختلال توجه بیش فعالی قرار دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری WebMed، به منظور انجام این پژوهش حدود یک میلیون کودک دانمارکی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ و به مدت ۲۲ سال مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان دریافتند کودکان مبتلا به صرع، ۳ برابر در خطر ابتلا به اوتیسم قرار داشتند. برای کودکان مبتلا به تشنج نیز خطر ۳۰ درصدی برای اوتیسم عنوان شد.

در مورد کودکانی که صرع و تشنج را هر دو با هم داشتند، خطر اوتیسم بالای ۳ برابر گزارش شد.

حتی با در نظر گرفتن عوامل خطر نظیر پیشینه اختلالات توسعه عصبی و وزن هنگام تولد نیز این رابطه پا برجا بود. به گفته محققان این یافته تنها وجود یک رابطه را نشان می‌دهد.

 اوتیسم نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علایم این اختلال تا پیش از ۳ سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود.

صرع نیز یک اختلال مغزی است که باعث تشنج می‌شود. تب مرتبط با صرع معمولاً ۱۰۲ درجه فارنهایت یا بالاتر را شامل می‌شود.

هنوز مشخص نیست که چه روندی در پس این رابطه است اما گمان‌‌ها بر این است که فاکتورهای خطر ژنتیکی مشترک می‌تواند بیانگر این رابطه باشند.

 

این پژوهش در مجله «Pediatrics» منتشر شده است.