آبشار۲ پله ای ایزی اسفراین

  ناصر بهزادفر-آبشار ایزی در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق اسفراین قرار دارد. این آبشار در ۵ کیلومتری روستای ایزی در دامنه‌های غربی کوه‌های شاه جهان واقع شده است. در این منطقه علاوه بر فراوانی چشمه‌ها که از توزیع خوبی برخوردارند. تعدادی از دره‌های منطقه نیز دارای جریان دائم می‌باشند. این وضعیت تنوع گونه‌های زیستی گیاهی […]

 

ناصر بهزادفر-آبشار ایزی در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق اسفراین قرار دارد. این آبشار در ۵ کیلومتری روستای ایزی در دامنه‌های غربی کوه‌های شاه جهان واقع شده است. در این منطقه علاوه بر فراوانی چشمه‌ها که از توزیع خوبی برخوردارند. تعدادی از دره‌های منطقه نیز دارای جریان دائم می‌باشند. این وضعیت تنوع گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری منطقه را گسترش داده است، چشم‌اندازهای زیبایی را نیز ایجاد نموده که بر جذابیت منطقه افزوده است.

رودخانه ایزی سر منشأ آبشار است. این رودخانه از لوشی بینی در جهت جنوب شروع شده و پس از عبور از آبشار ایزی مقداری از اراضی کشاورزی ایزی را آبیاری می‌کند. آبشار ایزی دو پله‌ای است و آب آبشار با زیبایی خاصی از شکاف کوه به پایین می‌ریزد. محیط اطراف آبشار سرسبز و زیبا است. منطقه آبشار دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد است. در ارتفاعات درختان و درختچه‌هایی مانند پسته، انار، سماق، زبان گنجشک، انجیر، زالزالک و ارغوان وجود دارد و مراتع این ناحیه نیز از گیاهانی است که مصرف دارویی دارند، مانند شاه‌تره، گل زرد، خاکشیر، درمنه، گل‌گاوزبان، کاسنی، ختمی و شیرین بیان پوشیده شده است. در کنار این آبشار می‌توان سرخس پرسیاوشان را یافت.

پرواز برخی از انواع پرندگان شکاری مانند عقاب به همراه گونه‌های مختلف دیگر پرندگان زینت بخش آسمان این منطقه هستند. منطقه آبشار ایزی میزبان بعضی از انواع پستانداران و خزندگان نیز است که به همراه جاذبه‌های کوهستان، مجموعه‌ای متنوع از طبیعت این نقطه از ایران را تشکیل داده‌اند.

مسیر دسترسی

روستای ایزی در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی اسفراین از جاده اصلی، ۷ کیلومتر فاصله داشته و آبشار آن ۳ کیلومتر بالاتر از روستای قاسم‌آباد و از فراز صخره‌ای۳۰ متری در جریان است. مسیر روستا تا کنار آبشار نیز با موتورسیکلت قابل دسترسی است و با اتومبیل تا ۳۰۰ متری آن می‌توان نزدیک شد.

منابع:

www.gilnar.ir

shora-n-khorasan-esfarayen.ir

mededu13.ir

www.irandeserts.com

 

سیری در ایران