تالاب پیرسلیمان اسد آباد همدان

تالاب پیرسلیمان اسد آباد همدان ناصر بهزادفر-تالاب پیرسلیمان در شرق روستای پیرسلیمان واقع در ۳۹ کیلومتری جنوب شهرستان اسدآباد و استان همدان واقع شده است. این تالاب نام خود را از پیرمقدس‌سلمان گرفته است که آرامگاه او زیارتگاه مسلمانان منطقه است و در جوار تالاب قرار دارد. ارتفاع تالاب از سطح دریا در حدود ۲۱۶۰ […]

تالاب پیرسلیمان اسد آباد همدان

ناصر بهزادفر-تالاب پیرسلیمان در شرق روستای پیرسلیمان واقع در ۳۹ کیلومتری جنوب شهرستان اسدآباد و استان همدان واقع شده است.

این تالاب نام خود را از پیرمقدس‌سلمان گرفته است که آرامگاه او زیارتگاه مسلمانان منطقه است و در جوار تالاب قرار دارد.

ارتفاع تالاب از سطح دریا در حدود ۲۱۶۰ متر است. تالاب گستره‌ای شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود ۵۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است. و مهم‌ترین ویژگی آن تنوع پرندگان و پوشش گیاهی فراوان در بهار و تابستان است.

آب و هوای منطقه در زمستان سرد و برودت هوا تا ۳۰ درجه زیر صفر می‌رسد و در تابستان معتدل و گرما تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد. تالاب پیرسلیمان از نوع تالاب‌های دائمی است و نوسانات آب آن اندک است، زیرا تالاب کاسه‌ای شکل است و اطراف آن دیوارهایی دارد که مرمت شده و در زمان افزایش آب اضافات آن از خروجی تالاب خارج می‌شود در نتیجه نه در وسعت و نه در عمق نوسان چشمگیری ندارد. منابع تأمین آب تالاب چشمه‌های جوشان کف و اطراف است. آب‌های سطحی اطراف و نزولات آسمانی نیز در تأمین آب آن نقش دارند. رودخانه فصلی لک‌لک نیز به تالاب می‌ریزد. عمق تالاب حدود دو متر و به‌طور متوسط یک متر است مزه آب آن شیرین و بستر آن گلی است.

 گیاه غالب تالاب Phragmetis بوده و گیاهان آبزی دیگر در آن فراوان است.

از پرندگان می‌توان کشیم‌کوچک و چنگر نوک سرخ را نام برد که در تالاب جوجه‌آوری دارند. پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در آن فراوان دیده می‌شوند. از نرم‌تنان جنس Castropoda، از سخت‌پوستان دافنی، سیکلوپس، گاماروس، Isopoda و خرچنگ آب‌شیرین در آن فراوان هستند. ماهی‌سیاه، ماهی‌کپور، ماهی‌کولی، قورباغه، مار آبی، گراز، روباه، گرگ، اردک سرسبز، خوتکا، سرحنایی، چنگر، چنگر نوک‌سرخ، کشیم کوچک و… در اطراف این تالاب زندگی می‌کنند.

مسیر دسترسی

تالاب پیرسلیمان در ۱۵ کیلومتری غرب شهر اسدآباد قرار گرفته است و از طریق جاده اسدآباد- جنت آباد-خسروآباد و طاهرآباد قابل دسترسی است.

منابع:

www.irandeserts.com

سایت آریازمین

www.mihan24.com

مهر

 

تبیان