آبشار آب مراد تفرجگاه شاهان قاجار

آبشار آب مراد تفرجگاه شاهان قاجار ناصر بهزادفر- آبشار آب مراد در شهرستان آمل و در استان مازندران واقع است. آبشار آب مراد از مکان‌های دیدنی و زیبای منطقه بالا لاریجان – منطقه روستای لاسم است. این آبشار از مجموعه آبشار‌هایی است که در دامنه شمالی خط‌الاراس دوبرار قرار دارد و تعداد آن‌ها به‌طور تقریبی […]

آبشار آب مراد تفرجگاه شاهان قاجار

ناصر بهزادفر- آبشار آب مراد در شهرستان آمل و در استان مازندران واقع است. آبشار آب مراد از مکان‌های دیدنی و زیبای منطقه بالا لاریجان – منطقه روستای لاسم است. این آبشار از مجموعه آبشار‌هایی است که در دامنه شمالی خط‌الاراس دوبرار قرار دارد و تعداد آن‌ها به‌طور تقریبی به ۱۳ آبشار می‌رسد. از این میان اولین و بلند‌ترین آن‌ها که در پایین‌‌ترین نقطه آن در شکاف دو صخره قرار دارد و منظره بسیار زیبایی را پدید آورده و به آسانی در دسترس می‌باشد. آبشار آب مراد در گذشته تفرجگاه شاهان قاجار از جمله ناصرالدین‌شاه بوده است که بر سر در ورودی غار این ابیات با تصاویر بدیع و زیبای شکار و شکارچی بر روی سنگ حک شده و قدمت تاریخی دارد.گفته می‌شود نام این آبشار به نقل از مردم روستا و از قول پیشینیان به دلیل تقدس و مراد دادن این آبشار بوده است.

در بالای آبشار یخ و برف دائمی (یخچال) وجود دارد که در بهار، آب آن بسیار زیاد بوده و رفته رفته تا شروع سرمایی دوباره کاهش می‌یابد. وجود پوشش گیاهی زیبا و تخته سنگ‌های صیقل داده شده به وسیله آب و آبشارهای کوچک در مسیر رسیدن به آبشار اصلی و نوای چوپانان و وجود قله کوه دماوند در روبه‌رو و آب بسیار سرد و گوارا این منطقه را به بهشتی حیرت‌انگیز بدل کرده است.

 مسیر دسترسی

 

برای دسترسی به آن می‌بایست از دهکده لاسم فاصله گرفت و از قسمت مرکزی دهکده فاصله گرفته و با پیاده‌روی در چند کیلومتری جاده خاکی به آن رسید که در این مسیر می‌بایست از کنار رودخانه بزرگ لاسم که منتهی به رودخانه هراز می‌شود گذر کرد. در این مسیر باغ‌هایی پر از محصولات کشاورزی به چشم میخورد.