کوه شاهو و چشمه های روان آن

  ناصر بهزادفر- کوه شاهو در شمال شرقی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه قرار گرفته است.کوه شاهو بخشی از رشته کوه‌های زاگرس بوده و در مرز دو استان کردستان و استان کرمانشاه و نزدیک به رودخانه سیروان قرار دارد. این کوه از سنگ‌های آهکی تشکیل یافته و کارستی می‌باشد به همین دلیل حفره و غارهای […]

 

ناصر بهزادفر- کوه شاهو در شمال شرقی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه قرار گرفته است.کوه شاهو بخشی از رشته کوه‌های زاگرس بوده و در مرز دو استان کردستان و استان کرمانشاه و نزدیک به رودخانه سیروان قرار دارد. این کوه از سنگ‌های آهکی تشکیل یافته و کارستی می‌باشد به همین دلیل حفره و غارهای زیادی بر اثر انحلال همین مواد آهکی در آن به‌وجود آمده است که غار قوری‌قلعه و کاوات نمونه‌هایی از آن‌ها می‌باشد. بیش‌ترین ارتفاع این کوه در استان کرمانشاه و در حوالی روستای شمشیر از توابع شهرستان پاوه قرار دارد که در حدود ۳۳۹۰ متر می‌باشد. این کوه از مهم‌ترین و معروف‌ترین کوه منطقه هورامان در کردستان ایران است. این کوهستان از طبیعت زیبا و دست نخورده‌ای برخوردار است. شاهو در شرق منطقه هورامان قرار دارد و دارای چکادهای معروفی چون زاولی در نزدیکی شهر پاوه و نور در نزدیکی روستای داریان است.

ده‌ها نوع گل و گیاه در ارتفاعات مختلف آن رویش دارند که از میان آن‌ها می‌توان به چنور، بوژانه، هلاله برم برم، وه‌رکه‌مه‌ر، برزه‌لنگ، از گیاهان خوراکی آویشن کوهی، پیاز، تره، کنگر، پیچک، غاز، قارچ، شنگ، پیژوک، هاله‌کوک، که‌دارای غده‌ای مانند سیب‌زمینی یا شلغم شیرازی بوده، نینورکه شباهت به ریواس داشته و غیره اشاره کرد. برخی از این گیاهان علوفه‌ای برخی خوراکی برخی معطر و خوشبو و تعدادی سمی و تعدادی نیز دارای خواص درمانی هستند و پوشش گیاهی آن از لحاظ درختان(شرو، کیکف) و درختچه‌های به نام‌های بادام کوهی یا به‌زبان اورامی چغاله، ته‌نگه‌ز، گون از انواع متفاوت منیژه که از آن کتیرای با کیفیت عالی برداشت می‌شود. زالزالک و برالوک یا آلبالوی وحشی که در اواسط تابستان میوه آن به رنگ‌های سیاه و قرمز و زرد و نارنجی بوده و از لحاظ درمانی هسته آن ضد انگل آسکاریس می‌باشد. خرس، روباه، شغال، گرگ و خوک خرگوش و بز کوهی که بنا به علت شکار بی‌رویه نزدیک به انقراض بوده و از پرندگان کبک و تیهو، از جمله جانوران موجود در شاهو هستند. در دامنه ارتفاعات شاهو تعداد بسیار زیادی چشمه وجود دارند که تأمین‌کننده آب کشاورزی و همچنین آب آشامیدنی شهرهای پاوه و روانسر و تعدادی روستاهای منطقه هستند. برای صعود؛ دشوار‌‌ترین قله این کوه زیبا قله پیر خدر می‌باشد که از طریق منطقه قوری قلعه قابل دسترسی است .

منابع:

sofehfree.blogsky.com

نودشهـ حمید نوری

 

کوردستانه کم