دریاچه استخرپشت، منظره‌ای رویایی در شهرستان نکا

ناصر بهزادفر-دریاچه استخرپشت در محدوده شهرستان نکا و در استان مازندران قرار دارد. این دریاچه در جوار روستای استخرپشت شهرستان نکا، میان‌دره رودخانه زارم، به صورت گودالی بزرگ و دایره‌ای شکل قرار گرفته که پیرامون آن پوشیده از مزارع برنج و نیزار است. وسعت حوضچه مرکزی آن بیش از نیم هکتار و حاشیه آن در […]

ناصر بهزادفر-دریاچه استخرپشت در محدوده شهرستان نکا و در استان مازندران قرار دارد. این دریاچه در جوار روستای استخرپشت شهرستان نکا، میان‌دره رودخانه زارم، به صورت گودالی بزرگ و دایره‌ای شکل قرار گرفته که پیرامون آن پوشیده از مزارع برنج و نیزار است. وسعت حوضچه مرکزی آن بیش از نیم هکتار و حاشیه آن در حدود ۶ هکتار است. آب دریاچه از چشمه‌های کف آن تأمین می‌شود.

دریاچه استخرپشت یکی از بدیع‌‌ترین دریاچه‌های ایران است. گویی که خداوند بخشی از شالیزار‌های روستا را برداشته و به جای آن دریاچه‌ای خلق کرده است.  

این دریاچه کوچک و گمنام با مرداب‌های اطراف خود منظره رؤیایی را در منطقه پدید آورده است که در اولین نگاه هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. دیدن منظره دریاچه در میان دریایی از مه و بوی نم باران از جاده‌ای جنگلی و پرپیچ و خم، تماشای تابلوی زیبایی از طبیعت این نقطه از کشورمان است.

منطقه دریاچه استخرپشت به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا و استقرار میان رشته کوه‌های البرز، دارای اقلیم ویژه‌ای است. تابستان‌های گرم و خنک و زمستان‌های سرد و برفی از ویژگی‌های شاخص اقلیمی آن به شمار می‌رود.

از پوشش‌های گیاهی این منطقه می‌توان به درختان توسکا، افرا، راش، انجیری، کاج، بلوط، گردو، خرمالو، بوته تمشک، ولیک، آلوچه جنگلی، ازگیل وحشی (کاندس)، انگور جنگلی، ممرز، زولنگ، انارجه و…اشاره کرد .

حیواناتی از قبیل: خرس، پلنگ، خوک، شغال، گرگ، آهو و… در این منطقه یافت می‌شوند. قرقاول، کبک، مرغابی و اردک وحشی نیز در اطراف استخر وجود دارند

مسیر دسترسی

نزدیکترین شهر بزرگ به استخرپشت، شهر نکا است. از شهر نکا وارد مسیر آسفالت به سمت هزار جریب می‌شویم. چنانچه این جاده را حدود ۳۰ کیلومتر ادامه دهیم به روستای استخرپشت می‌رسیم. این جاده جنگلی و کوهستانی است و با توجه به این‌که استخرپشت تقریباً در دشتی مسطح قرار گرفته است می‌توان از جاده و قبل از رسیدن به روستا، دریاچه را مشاهده کرد.

 منابع:

jaddeh.persianblog.ir

seeiran.ir

www.mazandnume.com (تهمینه اسدی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر-با همکاری مطهره یعقوب و زینب بدخشانی)

raz.com

 

nikakhabar.ir