تنگ براق، دره‌ای زیبا روبه‌روی آبشار مارگون

  تنگ براق در شمال روستای براق در منطقه کامفیروز، شهرستان سپیدان تقریباً روبه‌روى آبشار مارگون قرار دارد.  این تنگ، محل عبور یکى از شاخه‌هاى اصلى آب سد درودزن است. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای ۴۰ متر و در حدود ۱۰۰ متر بلندی در کوه به‌وجود آورده […]

 

تنگ براق در شمال روستای براق در منطقه کامفیروز، شهرستان سپیدان تقریباً روبه‌روى آبشار مارگون قرار دارد.

 این تنگ، محل عبور یکى از شاخه‌هاى اصلى آب سد درودزن است. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای ۴۰ متر و در حدود ۱۰۰ متر بلندی در کوه به‌وجود آورده است.

این تنگه در میان انبوه درختان سربه فلک کشیده با چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌‌ها و ستون‌های آهکی معلق مناظری بدیع و چشم‌نواز را به وجود آورده است. منطقه‌ مورد نظر به صورت دره‌اى عمیق و زیبا بین دیوارهاى صخره‌اى قرار دارد و قسمت انتهایى آن بن‌بست است. مجموعه آب‌هاى بالادست این منطقه با عبور از یک دشت، در شکافى عمیق سرازیر مى‌شود و آبشارى زیبا پدید مى‌آورد. در دیواره صخره سمت چپ تنگ، غارى زیبا پدید آمده است که منشأ آهکى دارد و از سقف آن، آب به صورت قطرات باران به کف غار مى‌ریزد. دیواره و سقف غار پوشیده از خزه است. تنگ براق از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

مسیر دسترسی

– از طریق منطقه کامفیروز و با عبور از دشت کامفیروز و مناطق جنگلی امتداد جاده خاکی. منطقه کامفیروز به دو بلوک کمهر و کاکان و سرحد چهاردانگه متصل مى‌شود. بعد از روستاى تنگ براق، جاده بن‌بست است. بخشى از راه آن سوى روستا به طرف تنگ، جاده ماشین‌رو ندارد.

– از طریق جاده سپیدان – کمهر و کاکان و چوبخله که راه ارتباطى مناسبى دارد.

 

– از طریق راه ارتباطى سرحد چهاردانگه که این جاده به شهرستان‌هاى اقلید، آباده و در نهایت به جاده اصلى شیراز – اصفهان مرتبط مى‌شود. این مسیر امکان دسترسى شهرستان‌هاى شمالى و شمال شرقى فارس و استان‌هاى مجاور را به این منطقه میسر مى‌سازد.