چشمه‌های توران‌پشت، جاذبه‌ای شگفت‌انگیز از دوره کواترنری

ناصر بهزادفر- چشمه‌های جوشان منطقه «توران‌پشت» در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر تفت در استان یزد قرار دارد. این چشمه‌ها در نزدیکی روستای توران‌پشت از توابع دهستان دهشیر واقع شده‌اند. چشمه‌های جوشان این منطقه در فاصله بسیار کمی از تخت رستم قرار دارند. چشمه‌های جوشان منطقه توران‌پشت یکی از زیبا‌ترین چشمه‌های جوشان در سطح کشور است. […]

ناصر بهزادفر- چشمه‌های جوشان منطقه «توران‌پشت» در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر تفت در استان یزد قرار دارد. این چشمه‌ها در نزدیکی روستای توران‌پشت از توابع دهستان دهشیر واقع شده‌اند. چشمه‌های جوشان این منطقه در فاصله بسیار کمی از تخت رستم قرار دارند. چشمه‌های جوشان منطقه توران‌پشت یکی از زیبا‌ترین چشمه‌های جوشان در سطح کشور است.

گفته می‌شود عمر این چشمه‌ها به ۴ میلیارد سال و به دوره کواترنری می‌رسد. این چشمه به صورت آبگرم در زمین در حال جوشیدن است و از آنجایی که این جوشیدن خیلی آرام همراه با املاح گچی و آهکی صورت می‌گیرد، به مرور زمان در محل جوشش آب تپه‌ای از املاح به صورت ورقه ورقه (به شکل پیاز) و لایه‌ای به وجود می‌آید و زمانی که ضخامت این لایه‌های رسوبی زیاد باشد چشمه دیگر قادر به جوشیدن نیست و در نزدیکی محل قبلی و از کف دوباره آب شروع به جوشیدن می‌کند. این منطقه با چشمه‌های جوشان جاذبه‌های بسیار برای محققین، زمین‌شناسان، گردشگران و دوست‌داران چشمه‌های آب گرم دارد. با جوشش این آب‏‏‌ها تپه‌های آهکی حتی در ارتفاع ۸ متری زمین نیز تشکیل شده‌اند.

در حال حاضر تنها دو چشمه در حال جوشش است و گنبدهای آن نیز در حال شکل‏‏گیری است.

آب و هوای این منطقه در فصل تابستان گرم و در فصل زمستان به نسبت سرد است. بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه شگفت‌انگیز، فصل است.

 www.negahmedia.ir

moy.persianblog.ir

banadkok.blogfa.com

 

samatngo.com