چشمه چپقلی، تفرجگاهی دیدنی در استان مرکزی

  ناصر بهزادفر-چشمه چپقلی یکی از چشمه‌های دیدنی استان مرکزی است که در فاصله ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شهر اراک قرار دارد. این تفرجگاه سرسبز با محوطه جنگلی و هوایی دلپذیر از نظر اقلیمی دارای زمستان‌های سرد، بهار و پاییز معتدل و تابستان‌هایی مطبوع است. این چشمه دائمی با کیفیت مطلوب حدود ۰٫۸ لیتر در […]

 

ناصر بهزادفر-چشمه چپقلی یکی از چشمه‌های دیدنی استان مرکزی است که در فاصله ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شهر اراک قرار دارد.

این تفرجگاه سرسبز با محوطه جنگلی و هوایی دلپذیر از نظر اقلیمی دارای زمستان‌های سرد، بهار و پاییز معتدل و تابستان‌هایی مطبوع است.

این چشمه دائمی با کیفیت مطلوب حدود ۰٫۸ لیتر در ثانیه آبدهی دارد که در فصول مختلف سال متغیر است.

براساس بررسی‌های آزمایشگاهی، آب معدنی چپقلی از ردیف آب‌های کربناته کلسیک و منیزیم آهن‌دار، فاقد آلودگی میکروبی است که در زمره آب‌های سرد و سبک قرار دارد و آشامیدن آن اثرات درمانی شگرفی در بدن می‌گذارد.

آب چشمه چپقلی خواص درمانی دارد که زبانزد خاص و عام است. چشمه چپقلی با خواص درمانی متعدد، داروخانه‌‌ای طبیعی برای درمان بیماری‌ها به شما می‌رود.

گفته می‌شود آب این چشمه مدر بوده و ریگ و شن‌‌های مجاری اداری را در خود حل کرده و از تشکیل مجدد آن‌ها جلوگیری می‌کند و قادر به تمیز کردن سطح مجاری هاضمه است و از غلظت صفرا کاسته و سنگ‌‌های صفراوی را از مجاری آن به سوی روده رهنمون می‌کند و حالات احتقان کبدی را از بین می‌برد.

آب این چشمه معدنی حاوی میزان فراوانی آمین است که تأثیری به سزایی در تولید گلبول قرمز و درمان کم‌خونی‌‌ها دارد. سرشار بودن آب چپقلی از کلسیم و فلوئور، موجب استحکام استخوان‌‌بندی کودکان و جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان‌‌ها است.

آب چپقلی برای برخی بیماری‌ها مانند نقرس، امراض پوستی، دیابت و ورم‌‌های کبدی بسیار مفید است اما نوشیدن آن برای کسانی که مبتلا به پروستات هستند توصیه نمی‌شود.

مسیر دسترسی

چشمه چپقلی در فاصله ۲۸ کیلومتری جنوب‌غربی شهر اراک و در کیلومتر ۱۳ محور بزرگراه اراک – شازند در جنوب سه راهی اراک – ملایر – شازند در روستای رباط میل در دامنه شمالی ارتفاعات بلند و رفیع «باغ برآفتاب» واقع شده است.

منابع:

کتاب چهره ایران، راهنمای گردشگری استان‌های ایران، مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی

راهنمای مصور ایرانگردی، مؤسسه کتاب سرای اعلمی،

تارنمای شهرداری اراک

 

دانشنامه شهری ایران