آبشار زیبای اخلمد، چشم انداز زیبای طبیعت چناران

  ناصر بهزادفر-آبشار اخلمد در محدوده شهرستان چناران و در استان خراسان رضوی قرار دارد. آبشار در ارتفاع ۱۶۴۰ متر قرار دارد.  آبشار اخلمد در دره اخلمد واقع شده است. در داخل دره رودخانه‌ای در امتداد دره‌ به طول ۱۵ کیلومتر جریان دارد و اراضی زراعی و باغ‌های مسیر خود را مشروب می‌سازد. ابتدای دره‌بند […]

 

ناصر بهزادفر-آبشار اخلمد در محدوده شهرستان چناران و در استان خراسان رضوی قرار دارد. آبشار در ارتفاع ۱۶۴۰ متر قرار دارد.

 آبشار اخلمد در دره اخلمد واقع شده است. در داخل دره رودخانه‌ای در امتداد دره‌ به طول ۱۵ کیلومتر جریان دارد و اراضی زراعی و باغ‌های مسیر خود را مشروب می‌سازد. ابتدای دره‌بند اخلمد و بعد از گذر از روستا در انتهای دره آبشار‌های زیبای اخلمد قرار دارد. این دره‌ها از انواع گل‌‌ها و گیاهان زیبا و درختان انبوه پوشیده شده‌اند. نهرهای کوچک و بزرگ و چشمه‌ساران متعددی در پای درختان جریان دارند و زیبایی دره را دو چندان می‌سازند.

آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده است. این دره دارای دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر می‌باشد که یکی از بزرگ‌‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ‌نوردی در ایران می‌باشد از دیواره‌های معروف آن می‌توان به (دیواره سفید – ا…‌اکبر -عقاب و…)نام برد. این دره دارای چندین آبشار می‌باشد که ۴ آبشار  دائمی و چندین آبشار فصلی دارد. آبشار اصلی اخلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد.

در ابتدا آبشاری با ارتفاع تقریبی ۲۳ متر ظاهر می‌شود و صدای آرام آن با عبور از میان آن به غرشی مهیج تبدیل می‌شود و آبشار دوم اخلمد در یک کیلومتری آبشار اول واقع شده است. این آبشار اصلی اخلمد است و حدود ۴۰ متر ارتفاع و در انتهای دره جریان دارد و این آبشار‌ها در تمام فصول جاری هستند. بعد از آبشار بزرگ، رودخانه‌ای به امتداد ۲ کیلومتر بسیار تنگ و کوه‌های صاف و مرتفع می‌باشد. برای رسیدن به آبشار سوم باز هم مسیر را باید ادامه بدهید تا زیبایی‌های کم‌تری را ببینید. آبشار چهارم نیز در بالاسر آبشار سوم قرار دارد. در آخر دره کوه منیژه با کوه فاراب به یکدیگر وصل شده و منتهی‌الیه رودخانه اخلمد است.

مسیر دسترسی

این آبشار در دو کیلومتری روستای قدیمی اخلمد (اخلومد جریان دارد. روستای اخلمد حدود ۶۰ کیلومتری مشهد و در جاده خیاران و قوچان قرار دارد.

منابع :

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

تیشینه

http: //sunlandtour.com

http: //fa.wikipedia.org

http: //geoblog.persianblog.ir

http: //khorasan.isna.ir

www.citypedia.ir

blog.neginsafar.com

 

www.akhlamad.org