کلهرود، غاری در دامنه کوه‌های کرکس اصفهان

کلهرود، غاری در دامنه کوه‌های کرکس اصفهان ناصر بهزادفر- غار «کلهرود» در روستای «کلهرود»  ودر فاصله ۸۵ کیلومتری شمال شهر اصفهان در دامنه کوه‌های کرکس واقع شده است. طول غار در حدود ۳۰۰۰ متر است. این غار در میان دره کم عمق و در ارتفاع کوتاهی از سطح رودخانه و در نزدیکی روستایی با همین […]

کلهرود، غاری در دامنه کوه‌های کرکس اصفهان

ناصر بهزادفر- غار «کلهرود» در روستای «کلهرود»  ودر فاصله ۸۵ کیلومتری شمال شهر اصفهان در دامنه کوه‌های کرکس واقع شده است.

طول غار در حدود ۳۰۰۰ متر است. این غار در میان دره کم عمق و در ارتفاع کوتاهی از سطح رودخانه و در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده ست.

این غار از جمله غارهای طبیعی بوده و در گذشته در یکی از تالار‌ها آب وجود داشته و در حال حاضر خشک است. از جمله کشفیات درون غار می‌توان به اشیا و ابزار تاریخی، استخوان انسان یا جانور اشاره کرد.

غار کلهرود از دو قسمت تشکیل شده است یک قسمت شامل چند تالار بزرگ و قسمت دیگر که طول اصلی غار را تشکیل می‌دهد. شعبه گلی به مانند دهلیزی بلند امتداد یافته است. در ورودی غار با یک سه راهی مواجه می‌شویم؛ مسیر سمت چپ پس از کمی پیشروی به اتمام می‌رسد، مسیر وسط، مسیر اصلی غار است و با شیبی تند به تالار اول می‌رسد و مسیر سمت راست از طریق چاهی به تالار اول منتهی می‌شود. از روبه روی ورودی تالار اول وارد تالار دوم می‌شویم که تعداد زیادی استلاگمیت به مانند ستون‌های یک ساختمان در کف آن به چشم می‌خورد و بعد از آن وارد آخرین تالار غار می‌شویم که چاهی در حدود ۴ متر در انتهای آن قرار گرفته است.

سقف و دیوارهای این غار پوشیده از سنگ‌های گل کلمی و کف آن پوشیده از چکیده‌های مخروطی دانه انگوری است.

مسیر دسترسی

از شهر مورچه‌خورت دو کیلومتر به سمت تهران حرکت کرده در کنار پمپ بنزین مورچه‌خورت وارد جاده نطنز شده و پس از پیمودن ۷٫۳۴ کیلومتر به ابتدای جاده کلهرود رسیده و با پشت سر گذاشتن ۲۷ کیلومتر به روستای کلهرود می‌رسید. غار، واقع در کوه مجاور امام‌زاده کلهرود می‌باشد که در ۱٫۶ کیلومتری روستا واقع شده است. فاصله دهانه ورودی غار تا امام‌زاده حدود ۱۰۰ متر می‌باشد.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

غارهای ایران – یاسر چلنگر