غار رود افشان، پوشیده از آبشارسنگ‌های خارق‌العاده

  ناصر بهزادفر- غار رودافشان در ۱۱۷ کیلومتری شهر تهران و ۴۵ کیلومتری شهر فیروزکوه و در مجاورت روستای رودافشان واقع است. غار در دامنه جنوبی دره رودافشان قرار دارد. دهانه غار در ارتفاع ۱۸۰۰متری از سطح دریا و در داخل گودی بزرگی به در حدود ۱۰۰متر قرار گرفته است و تنها از لبه گودی […]

 

ناصر بهزادفر- غار رودافشان در ۱۱۷ کیلومتری شهر تهران و ۴۵ کیلومتری شهر فیروزکوه و در مجاورت روستای رودافشان واقع است.

غار در دامنه جنوبی دره رودافشان قرار دارد. دهانه غار در ارتفاع ۱۸۰۰متری از سطح دریا و در داخل گودی بزرگی به در حدود ۱۰۰متر قرار گرفته است و تنها از لبه گودی قابل مشاهده است. دهانه غار بسیار وسیع و قوسی شکل است و به درازای ۴۰ متر و بلندی ۱۲متر است.

درون غار پوشیده از مواد آهکی است که به صورت قندیل‌هایی از سقف غار آویزان شده است.

 نخستین تالار عظیم غار به قطر ۸۰ در ۱۰۰متر و بلندای ۲۵متر بعد از دهانه قرار دارد. وجود تعدادی ایوان ساخته شده با سنگچین و مقادیری خرده سفال، نشانه سکونت انسان‌ها در غار در روزگار گذشته است. تالار دوم پس از یک دیواره سنگچین قرار دارد و دارای ابعادی حدود ۶۰ در ۵۰ و بلندای ۲۰ متر است. تالار سوم دارای ابعادی در حدود ۵۰ در ۴۰ و بلندای ۱۵ متر است. سرتاسر این تالار از چکیده‌ها و چکنده‌های زیبا و ستون‌ها و آبشارسنگ‌های خارق‌العاده پر است.

در ادامه مسیر اصلی غار یک پلکان آهنی ما را به دهلیزی می‌رساند که دخمه بزرگی به ابعاد ۶ در ۴ متر و ارتفاع ۳ متر در انتهای آن واقع است. در ادامه مسیر اصلی پرتگاه‌های فراوانی وجود دارد و مسیر پس از حدود ۱۶۰متر به دالان انتهایی غار می‌رسد که طول آن ۱۰ متر است و در ارتفاع ۱۷۵۰متری سطح دریا و ۵۰ متر پایین‌تر از ارتفاع دهانه غار است. طول غار در مسیر اصلی حدود ۵۵۰ متر است.

مسیر دسترسی

وقتی از تهران به سمت فیروزکوه خارج می‌شویم در مسیر جاده دماوند در ۴۵ کیلومتری فیروزکوه به یک جاده فرعی می‌رسیم به نام جاده سیدآباد که در سمت راست جاده قرار دارد. پس از طی نیم ساعت راه آسفالت به یک جاده خاکی می‌رسیم که پس از نیم ساعت ما را مستقیماً به روستای رودافشان می‌رساند. در جنوب روستا و پس از گذشتن از یک رود پر آب و پشت سر گذاشتن شیب نسبتاً تندی در مدت یک ربع ساعت به دهانه عظیم غار خواهیم رسید.

منبع:

 

www.irancaves.com