گنبد نمکی رمقان، دنیایی از عجایب رسوب‌گذاری

ناصر بهزادفر – گنبد نمکی رمقان در ۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی شیراز قرار دارد. گنبد نمکی رمقان بین دو کوه سلامتی و مروک در دره گسلی کره‌بس که رودخانه خروشان جره در آن جریان دارد، سر از خاک بر آورده است. این کوه نمکی در منطقه کوهمره سرخی در کنار روستای رمقان واقع شده است و […]

ناصر بهزادفر – گنبد نمکی رمقان در ۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی شیراز قرار دارد. گنبد نمکی رمقان بین دو کوه سلامتی و مروک در دره گسلی کره‌بس که رودخانه خروشان جره در آن جریان دارد، سر از خاک بر آورده است. این کوه نمکی در منطقه کوهمره سرخی در کنار روستای رمقان واقع شده است و در بین اهالی محلی به تل‌نمکدان معروف می‌باشد. این پدیده زمین‌شناسی زیبا از جمله آثار جذاب، دیدنی و تماشایی ژئوتوریستی استان فارس است.

 در سال‌های نه چندان دور، مردم روستاهای همجوار با راه‌اندازی قافله‌هایی به این تل می‌رفتند و بلورهای ریز و درشت‌نمک را برای مصرف سالانه خود حمل می‌کردند. بلور نمک این نمکدان در بین مردم از قداستی ویژه برخوردار بود.

گنبد نمکی رمقان در منطقه با چشم‌انداز مارن‌های سرخ رنگ دیده می‌شود. این گنبد در بخش‌های توسط رسوبات و پوشش جنگلی پوشیده شده و در برخی قسمت‌ها به‌هم ریخته و تنوع رنگی و سنگی زیادی از خود نشان می‌دهد. در محل عبور رودخانه جره، مارن‌های قرمز رنگ به خوبی رخنمون دارند و مناظر زیبایی را خلق کرده‌اند. شکل گنبدی این توده نمکی از روستاهای سبوک، فتح‌آباد و شکفت که در دامنه کوه قرار گرفته‌اند، قابل مشاهده می‌باشد. در ۳ محل که به تل نمکدان معروف می‌باشد توده‌های نمکی از دل زمین بیرون زده‌اند. این نمکدان‌ها دنیایی از عجایب و شگفتی‌های انحلال و رسوب‌گذاری دارند که برای ژئوتوریست‌ها و حتی گردشگران عادی نیز جالب و دیدنی می‌باشند.

 مسیر دسترسی

 گنبد نمکی رمقان در قسمت غربی روستای رمقان در منطقه کوهمره سرخی گسترش یافته است. این جاذبه زمین‌شناسی در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غرب شهر شیراز در کنار جاده آسفالته شیراز‌–‌روستای بیگدانه واقع شده است.

منبع:

 

کویر‌ها و بیابان‌های ایران: دکتر علی رحمانی