آبشار پشندگان، جلوه‌ای زیبا از قدرت آفریدگار در اصفهان

ناصر بهزادفر- آبشار پشندگان محدوده شهرستان فریدونشهر و در استان اصفهان قرار دارد. شهرستان فریدونشهر به‌دلیل بارش سالانه حدود ۷۰۰ میلی‌متر دارای آبشار‌ها و چشمه‌سارهای زیبای فراوانی است که خصوصاً در ارتفاعات پیشکوه و پشتکوه به چشم می‌خورد. ارتفاع این آبشار حدود ۴۵ متر است که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر […]

ناصر بهزادفر- آبشار پشندگان محدوده شهرستان فریدونشهر و در استان اصفهان قرار دارد. شهرستان فریدونشهر به‌دلیل بارش سالانه حدود ۷۰۰ میلی‌متر دارای آبشار‌ها و چشمه‌سارهای زیبای فراوانی است که خصوصاً در ارتفاعات پیشکوه و پشتکوه به چشم می‌خورد. ارتفاع این آبشار حدود ۴۵ متر است که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر روی صخره‌های پایین‌دست جلوه‌ای زیبا از قدرت آفریدگار را در این طبیعت بکر و کوهستان زیبا را به نمایش می‌گذارد. بارش مناسب سبب شده تا پوشش گیاهی بسیار زیبا و متنوعی در این منطقه امکان رشد و نمو داشته باشد. وجود انواع درختان جنگلی شامل سیب، زالزالک، بنه، بلوط و گردو و انواع پرندگان وحشی، بر طراوت و دلنشینی این جاذبه طبیعی افزوده است. منطقه پشتکوه در شهرستان فریدونشهر واقع در جنوب غرب استان اصفهان یکی از زیبا‌ترین و خوش آب و هوا‌‌ترین مناطق ایران می‌باشد. وجود مناطق جنگلی در محدوده روستاهای چالچرانه، کولاب، خوش میوه، گوه و دستگرد و درختان جنگلی حفاظت شده روستای پشندگان که در دو طرف رودخانه  هورو واقع شده و دارای درختان فراوانی است به این منطقه زیبایی منحصر به فردی داده است.

آبشارهای زیبایی چون: پونه‌زار، طُرزه و دورک و چشمه‌ها و رودهای خروشان و پرآبی چون وهرگان، سرداب، تنگوله، خدنگستان، آب میدانک، آب کلک، آب چران، آب رودبار و قله‌های پربرف از دیگر جاذبه‌های منطقه پشتکوه است که به همراه آبشار پشندگان مجموعه‌ای کم نظیر از زیبایی‌های طبیعت این نقطه از ایران را به نمایش گذاشته‌اند.

مسیر دسترسی

آبشار پشندگان در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب فریدونشهر، در پایین‌دست روستای پشندگان واقع در دهستان پشتکوه فریدونشهر قرار دارد.

دسترسی به این آبشار از طریق اصفهان، داران، سه راهی فریدونشهر، فریدونشهر، جاده فریدونشهر به سیبک، جاده قلعه سرخ، میدانک اول و دوم، جاده پشتکوه موگویی به پشندگان امکان‌پذیر است.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

رویش نیوز

 

www.tishineh.com