قله دالانکوه با جلوه شقایق‌های زرد و قرمز

قله دالانکوه با جلوه شقایق‌های زرد و قرمز ناصر بهزادفر-قله دالانکوه در کنار جاده اصفهان – داران و مشرف بر روستای دامنه قرار گرفته است. ارتفاع این قله۳۹۱۷ متر از سطح دریا است. دالانکوه قله مخروطی شکل زیبایی دارد. این قله ابتدای رشته دالانکوه می‌باشد و معروف‌‌ترین و بلند‌‌ترین قله این رشته است و اسم […]

قله دالانکوه با جلوه شقایق‌های زرد و قرمز

ناصر بهزادفر-قله دالانکوه در کنار جاده اصفهان – داران و مشرف بر روستای دامنه قرار گرفته است.

ارتفاع این قله۳۹۱۷ متر از سطح دریا است. دالانکوه قله مخروطی شکل زیبایی دارد. این قله ابتدای رشته دالانکوه می‌باشد و معروف‌‌ترین و بلند‌‌ترین قله این رشته است و اسم صحیح آن به گفته اهالی محل، داراب‌شاه می‌باشد. در ضلع شمالی قله دشت وسیعی در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متری وجود دارد که به علت سرد بودن منطقه درختی در آن دیده نمی‌شود، اما در دشت چند چشمه و گیاهان مختلفی از جمله شقایق‌های زرد و قرمز، زیبایی آن را دو چندان کرده است. این رشته دارای قله‌های متعدد و بلندی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به؛ دامنه، بزینو، پرپر، احمدرضا و دالان اشاره کرد؛ ارتفاع بیش‌تر آن‌ها بالای ۳۰۰۰متر می‌باشد. بهترین زمان برای صعود به قله دالانکوه خرداد ماه می‌باشد.

وضعیت قله دالانکوه در زمستان به دلیل حجم سنگین برف بر روی یال‌ها و همچنین درگیری با صخره‌ها برای صعود دارای مشکلات خاصی است که نیاز به تجربه و تجهیزات ویژه دارد.

مسیر دسترسی

صعود به قله از دو مسیر ممکن است: مسیر جنوبی که از روستای دامنه در ۲۵ کیلومتری شرق شهرستان داران شروع می‌شود و مسیری است تابستانه با شیبی تند. مسیر دوم مسیر شمالی است که از روستای آنالوجه در ۲۰ کیلومتری شهر داران شروع می‌شود. مسیر روستای آنالوجه، بهترین مسیر صعود به این قله برای علاقه‌مندان و مسیری زیبا و دیدنی است و کسانی که طالب هیجان بیش‌تری هستند، مسیر داران می‌تواند برای آنان لذت بیش‌تری داشته باشد زیرا این مسیر نیاز به‌کار فنی بیش‌تری دارد.

منابع:

گروه کوهنوردی زاگرس پاوه

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

گروه کوهنوردی پرواز

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدن

پایگاه خبری شهرستان مبارکه(شمس)

www.bargozideha.com

 

فریدن نا- امید کاظمی