چاه غار بگلیجه، پرتگاهی بزرگ در همدان

  ناصر بهزادفر- چاه غار بگلیجه د در ۲۳ کیلومتری شرق شهر همدان قرار دارد. دهانه آن در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. در گویش مردم منطقه، «بگ» به معنای بزرگ و «لیج» به معنای پرتگاه و سرازیری است و «بگلیجه»، «سرازیری بزرگ» یا «پرتگاه بزرگ» معنی می‌دهد. چاه در دامنه […]

 

ناصر بهزادفر- چاه غار بگلیجه د در ۲۳ کیلومتری شرق شهر همدان قرار دارد. دهانه آن در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

در گویش مردم منطقه، «بگ» به معنای بزرگ و «لیج» به معنای پرتگاه و سرازیری است و «بگلیجه»، «سرازیری بزرگ» یا «پرتگاه بزرگ» معنی می‌دهد. چاه در دامنه جنوبی کوهی به نام قزل قیه (سنگ سرخ) و در زیر قله آن قرار گرفته و دهانه آن از فاصله ۵۰۰ متری قابل دیدن است.

 دهانه چاه تنگ است و میله اصلی آن ۲۴ متر عمق دارد. کف این چاه به شکل دایره است و قطری برابر با ۷ متر دارد. کف چاه با شکافی به عمق ۱۰ متر که باید با سنگ‌نوردی تنوره‌ای پیموده شود، به تالار گنبد مانند شماره یک می‌رسد. از تالار شماره یک با عبور از دهلیزی ۱۰ متری به تالار شماره دو می‌رسیم. سراسر بدنه این تالار پوشیده از چکنده و آبشار سنگ است.

 با گذر از دهلیزی دیگر از تالار شماره یک به تالار شماره ۳ پا مینهیم. وسعت این تالار حدود ۴۰ متر مربع است و در انتهای آن شکافی پوشیده از غارسنگ وجود دارد. در اواسط دهلیز بین چاه و تالار شماره یک، دهلیزی قرار گرفته که طول آن حدود ۲۰ متر است و به تالاری بزرگ با وسعت حدود ۶۰ متر مربع ختم می‌شود.

 چاه غار بگلیجه یکی از نادر‌ترین نمونه‌های چاه در ایران است. در تمامی مسیر چاه‌ها و دهلیز‌های این غار هوای کافی همانند فضای بیرون غار موجود است و مشکل تنفسی وجود ندارد. در بدنه و کمرکش چاه و ورودی حفره‌ها، آبشارسنگ‌ها و چکنده‌های بی‌نظیر و زیبا وجود دارند که هر بیننده‌ای را مقهور زیبایی و عظمت خود می‌کنند. فرود و صعود از این چاه باید با نور کافی و بسیار آهسته صورت گیرد تا زیبایی‌های آن از نظر دور نمانند.

مسیر دسترسی

غار بگلیجه ۲۳ کیلومتری شرق شهر همدان و ۷ کیلومتری شمال روستایی موسوم به سرخ‌آباد واقع است.

منبع:

 

کویر‌ها و بیابان‌های ایران