غار پوستین‌دوز شیروان با حفره‌های پیچ در پیچ

غار پوستین‌دوز شیروان با حفره‌های پیچ در پیچ    غار پوستین‌دوز در فاصله ۳۲ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد. ناصربهزادفر- ارتفاع غار از سطح دریا حدود ۱۲۰۰ متر۱۵۰ متر است. نام این غار از روستای متروکه پوستین‌دوز در ۳ کیلومتری شرق غار گرفته شده است، این غار با دهان‌های‌ تقریباً بزرگ و گنبدی شکل […]

غار پوستین‌دوز شیروان با حفره‌های پیچ در پیچ  

 غار پوستین‌دوز در فاصله ۳۲ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

ناصربهزادفر- ارتفاع غار از سطح دریا حدود ۱۲۰۰ متر۱۵۰ متر است. نام این غار از روستای متروکه پوستین‌دوز در ۳ کیلومتری شرق غار گرفته شده است، این غار با دهان‌های‌ تقریباً بزرگ و گنبدی شکل به عرض ۴ متر و ارتفاع ۳ متر به دروازه‌ای شبیه است که رو به قبله (جنوب‌غربی) است، نوع و جنس غار پوستین‌دوز آهکی و درون غار مرطوب و خاک آن زرد است.

ساختمان غار در ابتدا شبیه تونل تقریباً بزرگی به ابعاد تقریبی ۱۰ متر و ارتفاع ۶ متر است که به ۳ شعبه اصلی تقسیم می‌شود که درست در‌ مقابل درب ورودی غار قرار دارند، یکی از شعبات که در سمت راست بقیه قرار دارد، ‌راه اصلی غار را تشکیل می‌دهد. در ادامه راه اصلی پس از عبور از راه‌های پر پیچ و خم و باریک و سرازیری‌ها به محلی از غار می‌رسیم که می‌بایست سینه‌خیز حرکت کرد، پس از عبور از منطقه سینه‌خیز که ۴ متر طول دارد به محوطه‌ای نسبتاً بزرگ به ابعاد ۳ × ۱۰ متر به ارتفاع تقریبی ۴ الی ۷ متر به شکل یک شکاف می‌رسیم که انتهای این شکاف به حفره‌های باریک و پر پیچ و خم که بیش‌تر به سمت بالا تمایل دارند ختم می‌شود و این جا پایان غار محسوب می‌شود.

اما راه دیگری نیز برای بازگشت وجود دارد که به عبور از ۴ متر منطقه سینه‌خیز احتیاج ندارد منتهی کمی مشکل و فنی است و آن بدین‌صورت است که در قسمت آخر غار در سمت چپ دیواره‌ای در حدود ۶ متر وجود دارد که در انتهای دیوار حفره‌ای است که می‌بایستی از دیوار صعود کرد. در کل غار پوستین‌دوز با وجود انشعاب‌های فراوان و حفره‌های به هم پیوسته و پیچ در پیچ، غارنورد را دچار سردرگمی می‌کند و برای افراد ناوارد و غیرفنی بازدید از این غار بدون راهنما و نخ‌کشی دشوار و خطرناک است.

مسیر دسترسی

 

غار پوستین‌دوز در ۳۲ کیلومتری شمال شیروان و ۶ کیلومتری شمال‌شرقی روستای لوجعلی و در دامنه کوه‌های «امام حاضر» جای گرفته است.