قله امیری، بخشی از رشته‌کوه‌های فیروزکوه

  ناصر بهزادفر- قله امیری (کهون چال یا کوه کهونو) در محدوده شهرستان رشته کوه‌های فیروزکوه واقع شده است. قله امیری بخشی از رشته‌کوه‌های فیروزکوه است و از ناحیه غربی به آبادی‌های بزرگ ده‌گانه مشهوری چونهاره، لارین، ترا، آخازیر، آخا، شمس‌آباد، گل پاشا و وانا محدود می‌شود. ارتفاع این قله ۳۹۵۰ متر است.کوه امیری از […]

 

ناصر بهزادفر- قله امیری (کهون چال یا کوه کهونو) در محدوده شهرستان رشته کوه‌های فیروزکوه واقع شده است. قله امیری بخشی از رشته‌کوه‌های فیروزکوه است و از ناحیه غربی به آبادی‌های بزرگ ده‌گانه مشهوری چونهاره، لارین، ترا، آخازیر، آخا، شمس‌آباد، گل پاشا و وانا محدود می‌شود.

ارتفاع این قله ۳۹۵۰ متر است.کوه امیری از جمله ارتفاعات مهم و شاخص فیروز کوه محسوب می‌شود. قله در انتهای خط‌الرأس شرقی و غربی قرار گرفته که بر روی آن تعدادی ارتفاعات دیگر از جمله کوه کنیون به ارتفاع ۳۸۵۰ متر در منتهی‌الیه شرقی به چشم می‌خورند. دره عمیق رودخانه انیس در ضلع شمالی قراردارد. این کوهستان همچنین سرچشمه رودخانه کلفسه و عمرک نیز است.

قله امیری در زمستان چون مناطق دیگر البرز سردسیر و با حجم سنگین برف همراه می‌باشد و بهمن سراسر جناح‌های جنوبی قله را درمی نوردد و هوای منطقه به سرعت تغییر می‌کند.

مسیر دسترسی

برای دستیابی به این قله می‌باید از طریق جاده هراز خود را به آبادی امیری در حدود ۸ کیلومتر پس از گزنک، رسانید. جاده پر پیچ و خم را دنبال می‌کنیم تا به روستای هاره برسیم. ده در مرتفع‌‌‌ترین نقطه دره قرار دارد. از ده خارج شده و به سوی شرق از یالچه کوچکی ارتفاع می‌گیریم. قله درست به فاصله نزدیکی از ما در سمت چپ جناح شمال‌شرقی دیده می‌شود. این مسیر ما را به گوسفندسرای بزگی در زیر قله که محل اسکان بهاره عشایر مهمان‌نواز و صمیمی شهمیرزاد و سنگسر است، می‌رساند .راه را به سوی گردنه و قله صخره‌ای ۳۵۰۰ متری چمن‌خو ادامه داده و پس از رسیدن به آن از طریق یال سینه‌کش مانند جنوبی قله که شیب تندی دارد پس از عبور و تراورس کوتاهی از کنار چند تکه صخره کوچک با گام نهادن بر روی برف‌های تازه نشسته، خود را به قله می‌رسانیم.

منابع:

کویر‌‌ها و بیابان‌های ایران

 

نشاط کوهستان