آبشار آلوچال، جلوه‌ای زیبا از طبیعت بسطام

  ناصربهزادفر- آبشار آلوچال در توابع بسطام در شهرستان شاهرود واقع شده است. ارتفاع این آبشار که در دامنه‌های شمالی البرزشرقی و آبخیز زرین‌گل قرار دارد، حدود ۲۵متر است. آلوچال شامل دو آبشار بزرگ است که بیش تر از چشمه‌های پرآب تغذیه می‌شود .این دو آبشار از فاصله چندصدمتری روی هم می‌ریزند و در نهایت […]

 

ناصربهزادفر- آبشار آلوچال در توابع بسطام در شهرستان شاهرود واقع شده است.

ارتفاع این آبشار که در دامنه‌های شمالی البرزشرقی و آبخیز زرین‌گل قرار دارد، حدود ۲۵متر است.

آلوچال شامل دو آبشار بزرگ است که بیش تر از چشمه‌های پرآب تغذیه می‌شود .این دو آبشار از فاصله چندصدمتری روی هم می‌ریزند و در نهایت آبشار اصلی را شکل می‌دهند.

اکثر اوقات مه سراسر منطقه را فرا گرفته است، قرار گرفتن در بین دو ناحیه آب و هوایی خزری و کویری موجب شده که در این منطقه همواره با تغییر اوضاع جوی روبه‌رو باشیم.

این منطقه طبیعت بسیار زیبا و مفرحی دارد، صدای بی‌نظیر این بازی آب، سنگ و درخت، تنها صدایی است که سکوت خنک دل جنگل را می‌شکند و همین خود جاذبه‌ای است برای آن‌که انواع پرندگان خوش‌صدا نیز در پیرامون این فضای رویایی گردهم آیند. نسترن‌وحشی، ارس، گون، انواع گرامینه و کنگر و… از جمله گونه‌های گیاهی این منطقه ‌کبک‌، گراز، خوک، گربه وحشی، خرس، مار، قورباغه، گرگ و شغال از گونه‌های جانوری این منطقه است. از گیاهان درختی می‌توان بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان و از گیاهان مرتعی گونه‌های کلاه میرحسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر را نام برد.

 بهترین زمان برای بازدید از آبشار آلوچال بهار تا پاییز است.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این منطقه از شاهرود به سمت آزادشهر حرکت و پس از طی ۴۰کیلومتر جاده‌ای از جاده اصلی به سمت شمال منشعب می‌شود که طول آن حدود ۱۰ کیلومتر است، این مسیر را ادامه داده تا به روستای ابر برسیم.

در حاشیه شمال غرب روستا جاده‌ای خاکی ادامه می‌یابد که در انتها به شیرین آباد ختم می‌شود، از روستای ابر به سمت شیرین‌آباد حرکت و پس از مدتی به کوه رستم خواهیم رسید، در کنار این کوه یک مسیر پاکوبی وجود دارد که باید آن را ادامه داد، در ادامه مسیر به یک منطقه زیبا می‌رسد که به دالان بهشت معروف است و از آنجا، مسیر را ادامه و پس از مدتی به یک راه فرعی دیگر رسیده که باید این مسیر یک ساعته را ادامه تا به آبشار آلوچال ابر برسیم.

منابع:

کویر‌‌ها و بیابان‌های ایران

 

ایسنا