قله زرین‌کوه چشم‌اندازی از طبیعت فیروزکوه

  ناصر بهزادفر- قله زرین‌کوه در جاده فیروز‌کوه و از توابع این شهرستان است. ارتفاع این قله ۳۸۵۰ متر است و در جناح جنوبی رشته کوه‌های فیروز‌کوه در شمال ده جابان و خسروان و در جنوب دریاچه تار قرار گرفته است. خط‌الرأس طولانی زرین‌کوه از شرق به غرب از حد فاصل آبادی دلی چای تا […]

 

ناصر بهزادفر- قله زرین‌کوه در جاده فیروز‌کوه و از توابع این شهرستان است.

ارتفاع این قله ۳۸۵۰ متر است و در جناح جنوبی رشته کوه‌های فیروز‌کوه در شمال ده جابان و خسروان و در جنوب دریاچه تار قرار گرفته است.

خط‌الرأس طولانی زرین‌کوه از شرق به غرب از حد فاصل آبادی دلی چای تا شهر دماوند امتداد می‌یابد و از قلل متعددی تشکیل گردیده که مهم‌ترین آنها چمندآب‌واشته‌در می‌باشند. شاخک قله مانند سل در جنوب قله اصلی و سراسر جناح کاسه مانند شمالی آن توسط دیواره‌های مرتفعی احاطه گردیده است.

قله بر فراز دیواره‌ای هولناک قرار گرفته است. منظره دیدار دو دریاچه تار و هویر وخط‌الرأس دوبرار از این نقطه بسیار زیباست. دیوارهای ریزشی بزرگی جناح شمال قله را پوشانده‌اند که از قله هراس‌انگیز به نظر می‌رسند. چشم‌انداز زیبای قله دماوند از پس خط‌الرأس دوبرار و انگمار از مناظر دیدنی قابل مشاهده در روی قله زرین‌کوه است.

بهترین زمان برای صعود به زرین‌کوه تیر ماه می‌باشد.

عبور از طریق دره سُل در زمستان امکان‌پذیر نیست. صعود به زرین‌کوه در زمستان از طریق شاخک سُل توأم با طوفان و باد شدید غربی و کمی برف می‌باشد.

منابع:

مسیرهای دسترسی

قله زرین‌کوه را از ۴ مسیر می‌توان صعود کرد. ۳ مسیر از یال‌های جنوبی و یک مسیر از یال شمالی .

۱- پر تردد‌‌ترین مسیر صعود به این قله روستای خسروان است که توسط دو یال به یال زیر قله می‌رسد. یک یال در غرب روستا قرار دارد که شیب تندی دارد و یال دیگری در شرق روستاست که بهترین نشانه برای این یال وجود ۳ آرامگاه در ابتدای مسیر است.

۲- مسیر روستای آینه‌ورزان اغلب در زمستان صعود می‌شود که خطر ریزش بهمن در این مسیر بسیار کم است.

۳- مسیر روستای جابان و سربندان که از یال جنوب‌شرقی به قله زرین‌کوه می‌رسد .

۴- یال شمالی از دریاچه تار صعود می‌شود. این مسیر برای فرود در تابستان بسیار مناسب است.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

سایت باشگاه کوهنوردی اسپیلت

 

www.summitpost.org