بیمارآب، غاری در مشهد

ناصر بهزادفر-این غار در شمال غرب مشهد، واقع شده است. غار بیمارآب در بلندی قرار گرفته و آب فراوانی در کف آن جریان دارد. در ابتدای این غار یک چاه عمودی ۱۵ متری وجود دارد که در انتهای آن آبهای چکیده از سقف غار جمع شده و تشکیل یک حوضچه عمیق را داده است. اهالی […]

ناصر بهزادفر-این غار در شمال غرب مشهد، واقع شده است.

غار بیمارآب در بلندی قرار گرفته و آب فراوانی در کف آن جریان دارد. در ابتدای این غار یک چاه عمودی ۱۵ متری وجود دارد که در انتهای آن آبهای چکیده از سقف غار جمع شده و تشکیل یک حوضچه عمیق را داده است. اهالی بومی منطقه معتقدند که این آب برای درمان برخی از بیماری‌های انسانی و دامی مفید است و به همین دلیل به آن «بیمار آب» گویند.

دهانه ورودی غار به‌صورت یک دهلیز به طول ۳ متر است که در انتهای آن یک چاه عمودی به عمق ۱۵ متر وجود دارد. وجود همین چاه باعث شده که تنها گروه‌های کوهنوردی و غارنوردان حرفه‌ای وارد غار شوند. انتهای چاه یک دالان باریک به طول ۵ متر و به شکل V است که عرض آن در پایین حدود یک متر است و به طرف سقف غار عرض آن افزایش می‌یابد. کف دالان را آب فرا گرفته است.

پس از طی دالان، به یک تالار به طول ۴ و عرض ۳ متر که سقف بسیار بلندی دارد و کف آن را نیز آب فرا گرفته است و حوضچه عمیقی را به‌وجود آورده است، خواهیم رسید. دیواره غار در سمت راست حوضچه دارای گیره‌های مناسبی است که علی‌رغم شیب منفی آن می‌توان با کمی دقت از کنار حوضچه به‌صورت تراورس عبور کرد.

در تالار دوم این تالار حدود ۱۰ متر طول و ۵ متر عرض دارد. کف غار را خاک نرم و نمناکی پوشانده است. بر روی سقف بلند غار تعداد زیادی خفاش دیده می‌شود. برای رسیدن به تالار سوم و انتهای غار باید از دیواره سمت راست تالار دوم حدود ۵ متر صعود کرد. دیواره دارای بافت گل کلمی نرمی است که به‌راحتی خرد می‌شود و امکان نصب هیچ‌گونه میانی نیز بر روی آن وجود ندارد.

مسیر دسترسی

در ۳۰ کیلومتری شمالغرب مشهد (پشت آرامگاه فردوسی، پس از روستای ماریان، مجاور معدن سنگ) در ۶ کیلومتری دهکده «کوشک‌آباد»

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران-علیرضا رجبی راد

 

انجمن غار و غارشناسی ایرانیان