تالاب آلاگل، عرصه‌ زیبای آبی شرق دریای مازندران

  ناصر بهزادفر- تالاب آلاگل در شرق جاده آق‌قلا به اینچه برون و در استان گلستان واقع شده است. مساحت آن در زمان پرآبی به ۲۵۰۰ هکتار می‌رسد. آب و هوای محدوده آنها مدیترانه‌ای گرم با تابستان‌های خشک و گرم و زمستان‌های ملایم می‌باشد. این تالاب همانند تالاب‌های آجی‌گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک […]

 

ناصر بهزادفر- تالاب آلاگل در شرق جاده آق‌قلا به اینچه برون و در استان گلستان واقع شده است.

مساحت آن در زمان پرآبی به ۲۵۰۰ هکتار می‌رسد.

آب و هوای محدوده آنها مدیترانه‌ای گرم با تابستان‌های خشک و گرم و زمستان‌های ملایم می‌باشد.

این تالاب همانند تالاب‌های آجی‌گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زه‌کش‌های طبیعی تأمین می‌شود. محیط‌های پیرامونی تالاب با پوشش نی و جگن و درختچه‌های گز پوشیده شده است. بستر قالب در اکثر نقاط پوشیده از پوشش سبز جلبک می‌باشد. هر ساله در فصل مهاجرت هزاران پرنده به این تالاب و دیگر تالاب‌های استان می‌آیند. با وجود نوسان سطح آب در سال‌های خشک، این تالاب کاملاً خشک نمی‌شود. ارتفاع تالاب ۶ متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد و متوسط عمق آن در حدود دو متر است.

تالاب آلاگل پذیرای پرندگان مهاجر در زمستان است که جوجه‌آوری نیز می‌کنند. برخی پرندگان مشاهده شده در تالاب آلاگل عبارتند از: فلامینگو، غاز پیشانی سفید، پلیکان سفید، پلیکان پاخاکستری، قوی گنگ، قوی فریادکش، انواع کشیم‌ها، بو تیمار‌های کوچک، سلیم‌ها و پرستو‌ها.

 پوشش گیاهی تالاب بین‌المللی آلاگل یا در حاشیه تالاب قرار دارند نظیر «گز» و یا ریشه در آب دارند نظیر لویی.

از گونه‌های گیاهی تالاب نیز می‌توان به گونه‌های زیر اشاره داشت: جگن، لویی، گرز، شورگز، گز شاهی، بارهنگ آبی شانه‌ای، نی، علف شاخی غوطه‌ور، آلاله میوه کرکی، صوف‌ساز، هفت بند دوزیست

مسیر دسترسی

مسیر گرگان به آق‌قلا، تالاب آلا گل در جنوب روستای اوخی تپه و شرق جاده مرزی آق‌قلا به اینچه برون قرار دارد.

نشاتی دسترسی دیگر این تالاب در غرب جاده آق‌قلا – تنگلی، اینچه‌برون و در ۱۰ کیلومتری جنوب‌غربی جاده تنگلی به اینچه‌برون و در غرب شوره‌زار بزرگ آلاگل می‌باشد.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

گردشگری ایران

 

مکان بین