آلماگل، تالاب زمستان‌گذرانی پرندگان در گنبدکاووس

  ناصر بهزادفر-تالاب آلماگل در حدود ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. تالاب آلماگل در زبان محلی به معنی دریاچه سیب است. این تالاب دو کیلومتر مربع مساحت دارد و عمق آن از یک تا ۳ متر در نقاط مختلف، متغیر است. این تالاب بین‌المللی با حجم آب ۵ میلیون متر مکعب، در […]

 

ناصر بهزادفر-تالاب آلماگل در حدود ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس قرار دارد.

تالاب آلماگل در زبان محلی به معنی دریاچه سیب است.

این تالاب دو کیلومتر مربع مساحت دارد و عمق آن از یک تا ۳ متر در نقاط مختلف، متغیر است.

این تالاب بین‌المللی با حجم آب ۵ میلیون متر مکعب، در شمال تالاب آجی‌گل قرار دارد و تقریباً به شکل چهارگوش است و ارتفاع آن ۴ متر پایین‌تر از سطح دریا است. آلماگل دریاچه‌ای غنی از مواد مغذی است که شوری آب آن کم‌تر از دو تالاب آلاگل و آجی‌گل است.

حاشیه تالاب آلماگل را پوشش نی فرا گرفته است و ضلع‌جنوبی و مسیر کانال ورودی آب به تالاب را جنگل‌های گز پوشانده است و آب این تالاب به علت نزدیکی به رودخانه اترک، شیرین‌تر است.

از نظر گونه‌های گیاهی حدود ۸۰ درصد پراکندگی گسترش پوشش گیاهی تالاب آلماگل در قسمت شرق و شمال شرقی آن می‌باشد و گونه‌های مختلف گیاهان آبزی در آن وجود دارد، از گیاهان شناور در آب، تنها «بومادران آبی» و از گیاهان بن در آب تنها «نی» در بخش‌های محدودی از تالاب رویش دارند. محیط اطراف تالاب استپی است که در آن تپه‌های کم‌ارتفاع شنی نیز دیده می‌شود. این تالاب در جمع‌آوری آب‌های ناشی از سیلاب‌های فصلی نقش قابل توجهی دارد.

تالاب آلماگل زیستگاه زمستان‌گذرانی انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله کشیم گردن‌سیاه، باکلان، حواصیل خاکستری، اگرت، اردک سرسیاه، اردک سیاه‌کاکل، اردک تاجدار، اردک سرسفید، خوتکا، چنگر، چوب پا، خروس کولی، تلیله کوچک، آبچلیک، کاکایی، قوی‌گنگ، غاز پیشانی سفید و عقاب دریایی دم‌سفید می‌باشند. از بین این پرندگان اردک سرسیاه، سیاه کاکل و تاجدار جزو گونه‌های در حال کاهش هستند.

در تالاب آلماگل ۳ گونه ماهی شامل کلمه، سیاه ماهی و یرنوس جزو گونه‌های بومی است.

مسیر دسترسی

تالاب آلماگل در ضلع شمالی جاده گرگان به اینچه برون واقع شده است و در شمال روستای تنگلی و با فاصله بسیار کمی از مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته است.

منابع:

مکان بین

iran.persianblog.ir3

 

تیشینه