قله آلانه‌سر، شکوه کوهستان‌های طالقان

  ناصر بهزادفر-این قله در شمال منطقه طالقان قرار دارد. ارتفاع این قله ۴۰۵۰ متر است. این قله بر فراز کوهستانی قرار گرفته است که جاذبه‌های متعددی از زیبایی‌های دنیای کوهستان را در خود جای داده است. قله آلانه‌سر و زرین‌کوه از جمله مناطقی هستند که صعودهای زمستانی اندکی را به خود دیده‌اند. زمستان‌های پر […]

 

ناصر بهزادفر-این قله در شمال منطقه طالقان قرار دارد.

ارتفاع این قله ۴۰۵۰ متر است.

این قله بر فراز کوهستانی قرار گرفته است که جاذبه‌های متعددی از زیبایی‌های دنیای کوهستان را در خود جای داده است.

قله آلانه‌سر و زرین‌کوه از جمله مناطقی هستند که صعودهای زمستانی اندکی را به خود دیده‌اند. زمستان‌های پر برف دره هزار چم و زیر خط‌الرأس با حجم سنگین برف احتمال فراوان سقوط بهمن در مسیر دره خاکین و همچنین دره شمالی دلیر از جمله موانع بزرگ بر سر راه صعود زمستانی این قلل می‌باشد.

مسیر دسترسی

شهرک طالقان را به سوی جوستان پشت سر می‌گذاریم و سپس از طریق جاده خاکی پر اُفت و خیزی به سمت شمال به سوی آبادی مهران در زیر قله۳۰۷۳ متری دهاله به پیش می‌رویم. جاده پر پیچ و خم پس از عبور از کناره آبادی‌های دیزان و خیکان در عمق دره هزارچم به دهکده کوچک و محقر پراچان می‌رسد. از رودخانه خروشان می‌گذریم و از سمت دیگر آن به سوی دره خاکین رهسپار می‌شویم. دره خاکین قدری تنگ‌تر از دره است که پیموده‌ایم. راه ارتفاع گرفته و در امتداد رودخانه به گوسفند‌سراهای بزرگی در زیر قله ۳۵۴۱ متری خاکین می‌رسد. مسیر را از طریق یال پرشیب جنوبی قله به سمت بالا ادامه می‌دهیم. ارتفاع افزوده گشته و بالاخره بر فراز قله خاکین قرارمی‌گیرد. از طریق یال‌تپه ماهوری که راه مالرو در آن پیچ و تاب می‌خورد، ارتفاع کم کرده و به داخل دره پیازچال سرازیر می‌شویم. قله آلانه‌سر با خاکی سیاه‌رنگ در رو‌به‌روی ما قرار دارد. قدری آن را از سمت غرب دورزده به داخل کاسه پیازچال به چمن معرف و سرسبز آن می‌رسیم. از این جا از طریق یال پرشیبی که در وسط آن صخره‌ای کوچک قرار دارد، ادامه مسیر می‌دهیم. این یال با شیب تندی در میان خاک‌های قرمزرنگ در ارتفاع ۳۸۵۰متری به خط‌الرأس شرقی – غربی آلانه‌سر می‌رسد. مسیر به سمت شرق متمایل شده و پس از یک بلندی فرعی از طریق لبه نسبتاً باریک خط‌الرأس سنگلاخی به قله می‌رسیم.

منابع:

کویر‌‌ها و بیابان‌های ایران

پسر کوهـستان

همگردی

باشگاه کوهنوردی اسپیلت

 

وبلاگ گروه کوهنوردی باران