تالاب بیشه ‎دالان، مکانی امن برای پرندگان مهاجر

  ناصربهزادفر- تالاب بیشه دالان در ۱۵کیلومتری جنوب شرقی بروجرد واقع است. این تالاب در دشت سیلاخور و بین روستاهای چگنی‌کش، بوریاباف و کپر جودکی قرار دارد. نام محلی تالاب بیشه دالون است و یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان و جانوران بومی و مهاجر بوده که طی سال‌های گذشته بخش‌هایی از آن به تصرف کشاورزان […]

 

ناصربهزادفر- تالاب بیشه دالان در ۱۵کیلومتری جنوب شرقی بروجرد واقع است.

این تالاب در دشت سیلاخور و بین روستاهای چگنی‌کش، بوریاباف و کپر جودکی قرار دارد.

نام محلی تالاب بیشه دالون است و یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان و جانوران بومی و مهاجر بوده که طی سال‌های گذشته بخش‌هایی از آن به تصرف کشاورزان در آمده است. از مجموع ۹۳۰ هکتار مساحت تالاب بیشه دالان شهرستان بروجرد تنها ۷۹ هکتار آن باقی مانده است.

منبع تأمین آب بیشه از طریق نزولات جوی، رودخانه تیره و سراب‌های چگنی‌کشی، سراب شور، بوریاباف، بردکل، چنارستان است.

چشم‌انداز زیبای تالاب بیشه دالان و ورود گونه‌های مختلف جانوری، پرندگان و پستانداران این تالاب را به یک نقطه زیبا و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

بیشه دالان از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجری بوده است که برخی ماه‌های سال را در این منطقه می‌گذرانند. در فصل سرما انواع مرغابی، حواصیل، اگرت، بوتیمار، باکلان و خروس‌کولی که برای زمستان‌گذرانی به این تالاب سفر می‌کنند. علاوه بر آن جانوران بومی دیگری از گروه پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زیست می‌کنند. مار، خرگوش، لاک‌پشت، گرگ، شغال و سگ‌آبی از حیواناتی هستند که در این ناحیه یافت می‌شوند.

امروزه مقداری پوشش جنگلی درختچه‌ای گز و به صورت علفزارهایی که بیش‌تر گرز (بوریا) باقی مانده است؛ ماهیان بیشه دالان به دو خانواده کپور ماهیان وکپورماهیان دنداندار زنده‌زا تعلق دارند که شامل ۷ جنس و ۸ گونه می‌باشد که بیش‌ترین تعداد گونه متعلق به جنس سیاه ماهیان با دو گونه و همچنین ۴ گونه از این ماهیان غیربومی است.

مسیر دسترسی

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

مرجع دانش

تسنیم

 

تفسیر نیوز