تالاب برم الوان، چشم‌اندازی زیبا از طبیعت کهگیلویه و بویراحمد

تالاب برم الوان، چشم‌اندازی زیبا از طبیعت کهگیلویه و بویراحمد ناصر بهزادفر- تالاب برم الوان در ۴۰ کیلومتری شهر لیکک بهمئی، دهستان سرآسیاب یوسفی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. آب تالاب دائمی است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۰۰ متر می‌باشد. مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار و حداقل عمق آب آن […]

تالاب برم الوان، چشم‌اندازی زیبا از طبیعت کهگیلویه و بویراحمد

ناصر بهزادفر- تالاب برم الوان در ۴۰ کیلومتری شهر لیکک بهمئی، دهستان سرآسیاب یوسفی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

آب تالاب دائمی است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۰۰ متر می‌باشد. مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار و حداقل عمق آب آن ۱۲ متر و حداکثر ۳۰ متر می‌باشد.

تالاب الوان در دامنه تپه ماهورهای گچی قرار دارد.

وجود درختچه‌ها و درختان طبیعی از جمله بادام کوهی و بلوط بر روی تپه‌های اطراف، آب و هوای مطبوع و چشم‌انداز بدیع این دریاچه زیبایی خاصی به این گردشگاه بخشیده است. به دلیل شیب بسیار تند دیواره‌ها و عمق زیاد تالاب در حاشیه و داخل تالاب، گیاهان آبزی وجود ندارد. تالاب از پلانکتون‌های گیاهی و جانوری غنی است که تقریباً ۹۹ درصد پلانکتون‌های جانوری را کالانویید و ۱درصد آن‌ها را داف‌نی تشکیل می‌دهد. وجود ماهی کپور در این تالاب به وفور گزارش شده است.

حاشیه این تالاب دارای پوشش گیاهی انواع نی، گز، زالزالک، خارشتر، پسته وحشی، بادام کوهی و سایر گونه‌های نادر گیاهی می‌باشد.

این تالاب زیبا محلی است برای حضور مرغابی‌ها و جوجه اردک‌ها و سایر پرندگان مهاجری که از سراسر ایران و کشورهای همسایه به این تالاب زیبا پناه می‌آورند.

حضور تعداد زیادی جوجه اردک در این تالاب زیبایی‌های این تالاب را دوچندان کرده است، به‌طوری که هر بیننده‌ای را وادار به تحسین خواهد کرد.

مسیر دسترسی

از شهر‌های آغاجاری، بهبهان و دهدشت می‌توان به شهر لیکک رسید.

با ورود به شهر لیکک از مسیر پمپ بنزین قدیم حرکت می‌کنیم و به تنگه زیبای ماغر می‌رسیم. سپس به دو راهی سرآسیاب و ممبی می‌رسیم که باید از سمت سرآسیاب حرکت کنیم تا به دو راهی سرآسیاب مامازینب برسیم و بعد وارد جاده ارتباطی بهمئی به لنده می‌شویم.

بعد از روستای ماما‌زینب، راه را ادامه می‌دهیم. بعد از دو راهی آب الوان، یک کیلومتر به برم الوان حدود ۵۰۰ متر باید پیاده‌روی کنیم تا به این منطقه زیبا برسیم.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

صبح زاگرس