تالاب چملی، اعجاز طبیعت تکاب

تالاب چملی، اعجاز طبیعت تکاب ناصر بهزادفر-تالاب چملی در کیلومتر ۱۷ شمال‌شرقی شهرستان تکاب و در استان آذربایجان‌غربی واقع است. ارتفاع تالاب از سطح دریا در حدود ۲۳۴۰ متر است. آب دریاچه با جوشیدن از عمق دریاچه و چندین چشمه کوچک تأمین می‌شود. این تالاب در داخل دره سرسبز با درختان چنار و بید و […]

تالاب چملی، اعجاز طبیعت تکاب

ناصر بهزادفر-تالاب چملی در کیلومتر ۱۷ شمال‌شرقی شهرستان تکاب و در استان آذربایجان‌غربی واقع است.

ارتفاع تالاب از سطح دریا در حدود ۲۳۴۰ متر است.

آب دریاچه با جوشیدن از عمق دریاچه و چندین چشمه کوچک تأمین می‌شود.

این تالاب در داخل دره سرسبز با درختان چنار و بید و نیزار قرار دارد.

در روی تالاب جزیره‌ای شناور مملو از نی به قطر ۶۰ متر وجود دارد که در اثر وزش باد به اطراف در حال حرکت است که به علت لجن‌زار بودن و نیزار انبوه اطراف دریاچه نزدیک شدن به محدوده آن مشکل و تنها از طرف شرق دریاچه یک راه باریک منتهی به محدوده و ساحل دریاچه موجود است. این چمن به‌صورت جزیره‌ای متحرک با مساحت ۸۰ متر مربع بر روی دریاچه‌ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیرداده وحرکت می‌کند و همین امر موجب منحصربه‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است. کل مساحت این برکه عجیب به وسعت یک هکتار است. چمن به‌صورت شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملاً مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی‌دهد.

 قطعه چمن متحرک به‌صورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست، هنگام حرکت جاذبه فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردشگری آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود. عمق این برکه زیاد بوده و ماهی و مرغابی‌های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می‌آورد. از علت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت‌انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده‌ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می‌دانند.

 مسیر دسترسی

چملی گول (چمن متحرک بدرلو) در کیلومتر ۱۷ شمال‌شرقی شهرستان تکاب در جاده تکاب به بدرلو سپس در میانبر فوشه بلاغ به بدرلو و در ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو از دهستان افشار بخش مرکزی واقع شده است.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

همگردی

پایگاه تخصصی گردشگری ایران

 

سایت گردشگری ایران