تالاب بندعلی‌خان، عرصه آبی جنوب استان تهران

تالاب بندعلی‌خان، عرصه آبی جنوب استان تهران ناصر بهزادفر- تلاب بندعلی‌خان در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان ورامین واقع شده است. متوسط بارندگی در این منطقه ۱۰۰ میلی‌متر در سال بوده و دما در پایین‌‌ترین و بالا‌ترین حد خود به ۵ تا ۴۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. توده‌های انبوه بوته‌ها و نیزارهای درهم پیچیده مکان امنی برای […]

تالاب بندعلی‌خان، عرصه آبی جنوب استان تهران

ناصر بهزادفر- تلاب بندعلی‌خان در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان ورامین واقع شده است.

متوسط بارندگی در این منطقه ۱۰۰ میلی‌متر در سال بوده و دما در پایین‌‌ترین و بالا‌ترین حد خود به ۵ تا ۴۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

توده‌های انبوه بوته‌ها و نیزارهای درهم پیچیده مکان امنی برای این پرندگان فراهم کرده است. برخی از پرندگان در لابه‌لای برگ درختان آشیانه ساخته و حتی تعدادی از پرندگان جوجه‌آوری می‌کنند. این تالاب دسته‌های بزرگ پرندگان آبزی و کنار آبزی، پرندگان شکاری از جمله سنقر تالابی و سارگپه‌ها را به اینجا کشانده است. از سایر پرندگان می‌توان به انواع غازها، اردک‌های سرسبز، ارده‌ای، فیلوش (چهاردونگ)، خوتکا (جره)، گیلار (کله‌قهوه‌ای)، آنقوت (اردک‌سرخ)، نوک‌پهن (چوبراک)، حواصیل خاکستری، بوتیمار و اگرت اشاره کرد.

نیمی از مساحت تالاب خارج از محدوده حفاظت شده و بیش از نیمی از آن داخل پارک ملی کویر قرار دارد. این تالاب فصلی، گرچه در فصول گرم سال به صورت باتلاق و گنداب و گاهی خشک دیده می‌شود، اما در پاییز و زمستان مملو از آب شیرینی است که پرندگان در حال مهاجرت را به سوی خود می‌کشاند.

 مسیر دسترسی

کوتاه‌‌ترین و نزدیک‌‌ترین مسیر برای داخل شدن به منطقه حفاظت شده کویر مرکزی از طریق جاده آسفالته ورامین و پیشوا است. سپس از جاده شوسه کناره راه‌آهن پیشوا تا یک کیلومتری ایستگاه راه‌آهن ابردژ گذشته و از این نقطه جاده خاکی نسبتاً خوبی شروع می‌شود، پس از گذشتن از راه‌آهن و قراء قلعه بلند، عسگرآباد و حصار گلی به مبارکیه می‌رسیم. اولین نقطه توقف در کویر، پاسگاه محیط‌بانی مبارکیه است.

راه مبارکیه به بندعلی‌خان در میان دو پاسگاه از جاده نسبتاً خراب و ناهمواری از سراسر صحرای شمال ارتفاعات دروازه امام عبور می‌کند. مسیری که از ورامین به جوادآباد و سپس به بندعلیخان در شمال‌غربی منطقه حفاظت شده کویر مرکزی می‌رسد.

منابع:

 

کویر‌ها و بیابان‌های ایران