تالاب کجی نهبندان، مأمنی برای پرندگان

تالاب کجی نهبندان، مأمنی برای پرندگان ناصر بهزادفر-تالاب کجی در ۷۵ کیلومتری شهرستان نهبندان و در استان خراسان‌جنوبی قرار دارد. وسعت تالاب ۲۲۷۶۵ هکتار است. تالاب کجی نمکزار، شوره‌زاری وسیع است که به دلیل پایین بودن سطح ارتفاع آن نسبت به مناطق اطراف محل تجمع زهاب منطقه است. این پدیده با توجه به شوری بیش […]

تالاب کجی نهبندان، مأمنی برای پرندگان

ناصر بهزادفر-تالاب کجی در ۷۵ کیلومتری شهرستان نهبندان و در استان خراسان‌جنوبی قرار دارد.

وسعت تالاب ۲۲۷۶۵ هکتار است.

تالاب کجی نمکزار، شوره‌زاری وسیع است که به دلیل پایین بودن سطح ارتفاع آن نسبت به مناطق اطراف محل تجمع زهاب منطقه است. این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک آن به دریاچه نمکی تبدیل شده و مأمن زندگی پرندگان و حیوانات زیادی است. هر چند در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی از میزان آب تالاب کاسته شده ولی به‌طورکلی در فصول پاییز و زمستان همواره آب دارد.

از گیاهان غالب در منطقه در حال حاضر در مناطق دشتی قیچ، گز و تاغ می‌باشد که از پوشش نسبتاً خوبی برخوردار می‌باشد و در حاشیه تالاب بوته‌های گز، آتریپلکس، قلیا و نی به چشم می‌خورد. همچنین از دیگر گیاهان منطقه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: درمنه، خارشتر، چرخه، کما، اشنان، هندوانه ابوجهل، سئودا و اسپند. نی‌زار‌ها نیز سطح قابل توجهی از سطح منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.

منطقه کجی نمکزار نهبندان پرندگان متنوعی را در خود جای داده است و هر ساله خصوصاً در فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی، گونه‌های مختلفی از پرندگان در آن به چشم می‌خورند. از حیات وحش موجود در منطقه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

از پرندگان، عقاب طلایی، دال، پیغوی کوچک، جغد کوچک، بلدرچین معمولی، کبوتر، زاغ‌بور، زاغ نوک قرمز، زاغی، گنجشک درختی، دم‌جنبانک ابلق، چکاوک کاکلی، چکاوک پنجه کوتاه، پرستو، هدهد، سبزه قبا، کفتار، هوبره، کوکر شکم سیاه، دودک، سلیم طوقی و پرنده‌ای به نام زاغ بور که گونه‌‌ای نادر در دنیا است… و از خزندگان، مار پلنگی، مار جعفری، لاک‌پشت مهمیزدار بالغ، بزمچه بیابانی خاکستری و….. پستانداران: گرگ، روباه، تشی، خرگوش، خارپشت و ….

 مسیر دسترسی

تالاب کجی و دریاچه نمک، در حاشیه محور ارتباطی بیرجند به زاهدان در ۷۵ کیلومتری شهرستان نهبندان و در شمال غربی روستای چاه دراز قرار گرفته است

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران – ایمان نخعی

باشگاه خبرنگاران جوان

 

تسنیم