غار کله‌سنگ، پناهگاه انسان‌های ماقبل تاریخ

   ناصر بهزادفر-غار کله‌سنگ در کوه‌های طالقان در شمال طالقان قرار دارد. این غار داخل کوهی به همین نام نزدیک روستاهای «سوهان» و «آرتون» واقع است. دهانه غار تنگ و طول آن ۸۵ متر است و از سنگ‌چین‌های دستی درون غار استنباط می‌شود که این غار در ادوار پیش از تاریخ مورد استفاده انسان‌ها بوده […]

 

 ناصر بهزادفر-غار کله‌سنگ در کوه‌های طالقان در شمال طالقان قرار دارد.

این غار داخل کوهی به همین نام نزدیک روستاهای «سوهان» و «آرتون» واقع است. دهانه غار تنگ و طول آن ۸۵ متر است و از سنگ‌چین‌های دستی درون غار استنباط می‌شود که این غار در ادوار پیش از تاریخ مورد استفاده انسان‌ها بوده است. در گزارش‌های غارنوردان آثار استخوان و غیره و وجود چندین دهنه چاه عمیق اعلام شده است.

مسیر دسترسی

فاصله تقریبی غار کله‌سنگ از روستای سوهان در طالقان، در حدود ۵ کیلومتری شرق تا شمال‌شرقی روستا می‌باشد. جهت رفتن به غار کله‌سنگ در حدود دو ساعت پیاده‌روی متوسط مورد نیاز است. جهت رفتن به غار، ابتدا به سمت شرق روستای سوهان عبور می‌کنیم. در امتداد راه شنی به سمت شرق، منطقه میان راه، استخر ساخته شده (در اصطلاح محلی عسل) و درخت‌های قدیمی توت و نهر، میان راه قرار دارد. تا اینجا امکان استفاده از وسایل نقلیه وجود دارد. با گذشتن از دره میان راه به منطقه مرگ دشت می‌رسیم که به سمت شرق، راه مالرو قدیمی، مسیر دسترسی به روستای دنبلید قابل استفاده است.

با حرکت به سمت شرق و در پایان منطقه مرگ دشت، برای ادامه می‌توان از مسیر دره زالنگاه به سمت شمال و شرق استفاده نمود که بعد از حدود نیم ساعت کوه‌پیمایی به سمت دامنه‌های شمالی و شرقی کوه مجاور و عبور از خط‌الرس، از سمت دیگر به سمت بالای غار کله‌سنگ ادامه می‌یابد.

 مسیر دسترسی دیگری نیز قابل استفاده است که بعد از تمام شدن منطقه مرگ دشت می‌توان در ادامه راه قدیمی به سمت روستای دنبلید حرکت کرد و بعد از تمام شدن اراضی روستای سوهان و شروع اراضی روستای دنبلید، از طریق دره محل گوسفندسرای روستای دنبلید به سمت شمال و چپ دره مجاور حرکت کرد. با رفتن به سمت بالا و از مسیر سمت چپ دره با گذشتن از چند تپه با دیواره‌های نیمه‌سنگی، در پایین دره، آبشار کوچکی نمایان می‌شود. در این هنگام دهنه غار کله‌سنگ در فاصله تقریبی ۱۰۰ متری از بالا و سمت چپ کف دره قابل مشاهده است.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

www.zeinali.ir/ghar.htm