جلوس آناهیتا درغارترنگ کرمان

جلوس آناهیتا درغارترنگ کرمان ناصر بهزادفر-غار ترنگ به فاصله ۷۰ کیلومتری شهر بافت و در استان کرمان قرار دارد. ارتفاع غار از سطح دریا حدود ۲۲۰۰ متر و ارتفاع روستا از سطح دریا ۲۰۰۰ متر است. با عبور از دالانی به طول چند متر از دهانه به چاهی که میله آن مایل و شیب آن […]

جلوس آناهیتا درغارترنگ کرمان

ناصر بهزادفر-غار ترنگ به فاصله ۷۰ کیلومتری شهر بافت و در استان کرمان قرار دارد.

ارتفاع غار از سطح دریا حدود ۲۲۰۰ متر و ارتفاع روستا از سطح دریا ۲۰۰۰ متر است.

با عبور از دالانی به طول چند متر از دهانه به چاهی که میله آن مایل و شیب آن حدود ۷۵ درجه است، می‌رسیم. چاه به دالانی منتهی می‌شود که یک سر آن به سوی اعماق غار می‌رود و بعد از چند متر چاه مایل دیگری به عمق حدود ۷ متر قرار دارد که انتهای آن بسته است. دنباله همان دالان در جهت مقابل و به سوی بیرون غار ادامه یافته است که بعد از چند متر به دومین چاه مایل با شیب ۸۰ درجه می‌رسد. در انتهای دومین چاه، دالانی به طول حدود دو متر قرار دارد، که به شکافی با دهانه حدود ۷۰ سانتی‌متر منتهی می‌شود و زیر آن پرتگاهی به عمق ۸ متر قرار دارد. این شکاف، سقف تالاری است که زیر آن قرار دارد. کوهنوردان کرمانی این بخش و شکاف آن را «شکم دریده» نامیده‌اند.

دو دالان در دو انتهای تالار شکم دریده قرار دارند که یکی از آنها به یک چاه هوایی ختم می‌شود و دیگری ادامه می‌یابد و به تالاری کوچک، که زیستگاه خفاش‌هاست، می‌رسد. سپس چاهی دیگر سر راه قرار دارد که با عبور از آن ابتدا به تالار چکیده‌ها می‌رسیم، سقف تالار چکیده‌ها پوشیده از چکنده‌هایی شیری رنگ و موج‌دار است و در کف آن چند چکیده ستبر قرار دارند. در انتهای تالارِ چکیده‌ها دو دهانه چاه وجود دارد که هر دو به تالارهای مملو از آب غار راه دارند. با عبور از مقابل تالار چکیده‌ها مهم‌ترین بخش غار، که به نام فرشته آب و باروری و تقوا در فرهنگ باستان ایران، «آناهیتا» نامیده شده است، می‌رسیم.

مسیردسترسی

بعد از ورود به شهر بافت مسیرجاده ارزوئیه را در پیش گرفته و پس از طی ۵۰ کیلومتر، با وارد شدن به جاده فرعی جانب چپ، در مسیر روستای «ترنگ» قرار می‌گیریم. در جانب شمالی روستا و بر دیواره کوهی با همین نام، غار زیبای«ترنگ» پدید آمده است.

فاصله دهانه غار از روستای ترنگ حدود یک ساعت راه‌پیمایی است.

منابع:

کویر‌‌ها و بیابان‌های ایران

 تیشینه

غارهای ایران

 

گروه کوهنوردی مهرگان