قله علم‌کوه، شکوه کوهستان‌های ایران

قله علم‌کوه، شکوه کوهستان‌های ایران ناصر بهزادفر-قله علم‌کوه در اطراف شهر کلاردشت در استان مازندران قرار دارد. ارتفاع این قله ۴۸۵۰ متر است. قله علم‌کوه پس از دماوند دومین قله مرتفع ایران به شمار می‌رود. در جبهه شمالی این قله دیواره‌ای به طول ۶۵۰ متر وجود دارد که یکی از زیبا‌ترین و مشکل‌‌ترین دیواره‌های دنیا […]

قله علم‌کوه، شکوه کوهستان‌های ایران

ناصر بهزادفر-قله علم‌کوه در اطراف شهر کلاردشت در استان مازندران قرار دارد.

ارتفاع این قله ۴۸۵۰ متر است.

قله علم‌کوه پس از دماوند دومین قله مرتفع ایران به شمار می‌رود. در جبهه شمالی این قله دیواره‌ای به طول ۶۵۰ متر وجود دارد که یکی از زیبا‌ترین و مشکل‌‌ترین دیواره‌های دنیا به شمار می‌رود.

توصیف مناظر اطراف ناممکن به نظر می‌رسند، از همه زیباتر منظره دوبرج دماوند و آزادکوه در شرق است. تمامی‌‌قلل تخت سلیمان، سیالان، شاه البرز، کرما کوه، گردونکوه، تخت سلیمان و هفت‌خوان‌‌ها به وضوح دیده می‌شوند.

از جمله یکی از بهترین زمان‌های صعود به علم‌کوه باید از نیمه دوم تیرماه هر سال نام برد که طبیعت منطقه حال و هوایی دیدنی و وصف‌ناشدنی دارد.

صعود زمستانی علم‌کوه از هر مسیر دشوار، خطرناک و بسیار مشکل می‌باشد.

مسیر‌های دسترسی

از میان مسیرهای صعود رایج به این قله مناسب‌ترین و ساده‌‌ترین مسیر از طریق مرزن‌آباد به کلاردشت بخش حسن‌کیف و آبادی رودبارک می‌باشد از رودبارک رو به جنوب با وسیله نقلیه کمک‌دار می‌توان تا ونداربن و از این نقطه به تنگ گلو و حصار چال می‌توان رسید از ابتدای تنگ گلو تا مرکز حصار چال به‌طور متوسط به ۳ ساعت زمان نیاز است و از حصار چال از یال شرقی موسوم به مرجیکش می‌توان بین ۴ تا ۵ ساعت به قله علم‌کوه صعود کرد .

مسیر صعود دوم مسیر سرچال به علم چال و از مسیر سیاه‌سنگ‌ها می‌باشد.

در جاده چالوس پس از مرزن‌آباد به جاده‌ای وارد می‌شویم که ما را به بخش حسن کیف و سپس به آبادی بزرگ رودبارک می‌رساند. سپس توسط وسیله نقلیه و یا پیاده به نقطه ییلاقی کوچکی به نام ونداربن واقع در جناح شمالی قله نوک‌تیز پسندکوه رفت.

از اینجا مسیر به دو قسمت تقسیم می‌شود:

مسیر دره بریر به سرچال و علم چال و صعود سیاه‌سنگ‌‌ها و قله که مسیری توأم با شیب تند و لزوم آشنایی بیش‌تر یا فن کوهنوردی است و مسیر دره حصال چال که راهی بسیار مناسب و بدون مشکل برای کوه‌پیمایان مبتدی‌تر به شمار می‌رود.

منابع:

سایت جامع آموزش کوهنوردی

 

مرکز تخصصی هواشناسی کشور