دره کشیت، منطقه‌ای حیرت‌انگیز در کویر لوت

دره کشیت، منطقه‌ای حیرت‌انگیز در کویر لوت ناصر بهزادفر- دره کشیت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان شهداد واقع است. این دره ۳ کیلومتر طول دارد و ارتفاع دیواره‌های دره نیز به ۱۲ متر می‌رسد. دره در بین گردشگران به عنوان دره آبشارهای کویر نیز شهرت یافته است. دره کشیت در جنوبی‌‌ترین بخش کویر لوت قرار […]

دره کشیت، منطقه‌ای حیرت‌انگیز در کویر لوت

ناصر بهزادفر- دره کشیت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان شهداد واقع است. این دره ۳ کیلومتر طول دارد و ارتفاع دیواره‌های دره نیز به ۱۲ متر می‌رسد. دره در بین گردشگران به عنوان دره آبشارهای کویر نیز شهرت یافته است.

دره کشیت در جنوبی‌‌ترین بخش کویر لوت قرار دارد. این دره در یکی از کم‌ارتفاع‌‌ترین بخش‌های کویر قرار گرفته است و در حالی‌که تا کیلومتر‌ها در عرصه شمالی این دره هیچ‌گونه درخت سبزی قرار ندارد به ناگاه دره‌ای سرسبز و مملو از آب در لوت ظاهر می‌شود و برای کویر نوردان بیش‌تر به یک سراب می‌ماند.

آب از دیوارهای‌ این دره سرازیر است و سرخس‌ها و گیاهان بومی بر روی دیواره‌های آن رشد کرده‌اند، اما چند کیلومتر آن سوتر هیچ خبری از کوچک‌ترین منبع آبی وجود ندارد.

در انتهای این دره دریاچه‌ای بزرگ از آب وجود دارد که آبشاری بر فراز آن رخ نمایی می‌کند. حاشیه دره مملو از نخلستان است و در نهایت رودخانه‌ای که سر از خاک برداشته است به دهستانی با نام همین دره ختم می‌شود و به زندگی مردم منطقه جان می‌دهد.

کشیت از بالا مانند درختی تنومند است که در عمق کویر ریشه دوانده و منظره‌ای بی‌نظیر ساخته است.

آبشارهای متعدد و پوشش گیاهی کشیت زمینه را برای ایجاد زیست‌گاهی جالب برای حیوانات مختلف در قلب کویر مهیا کرده است. از نقاط زیبای این منطقه وجود دریاچه‌ای است که در انتهای این دره قرار گرفته است و ۶۰۰ مترمربع وسعت دارد.

 مسیر‌های دسترسی

برای رفتن به این روستا دو مسیر وجود دارد، مسیر اصلی و نزدیک آن که تردد بیش‌تری در آن وجود دارد از جاده کرمان– بم است. ابتدا بایستی از جاده اصلی کرمان به بم، مسیر گلباف را انتخاب کنیم و پس از انتخاب مسیر روستای حُرمک که در ۳۰ کیلومتری آن قرار دارد به روستای کشیت برسیم. مسیر انتخابی قبل از رسیدن به شهر گلباف از جاده اصلی جدا می‌شود.

 

مسیر دوم: در امتداد مسیر کرمان به سیرچ به سمت شهر گلباف رفته و به سمت روستای کشیت تغییر مسیر می‌دهیم.