قله چهل مر شهیدان، مزار سپاهیان اسلام

قله چهل مر شهیدان، مزار سپاهیان اسلام ناصر بهزادفر- قله چهل مر شهیدان در۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد. ارتفاع این قله ۳۶۵۰ -۳۸۵۰ متر است. براساس اعتقاد تاریخی در نقطه‌ای بر فراز ۳۵۰۰ متری این کوه، آرامگاه ۴۰ مرد از سپاهیان اسلام قرار دارد که بقایای آن توسط سنگچین‌ها به خوبی مشهود است. […]

قله چهل مر شهیدان، مزار سپاهیان اسلام

ناصر بهزادفر- قله چهل مر شهیدان در۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد.

ارتفاع این قله ۳۶۵۰ -۳۸۵۰ متر است.

براساس اعتقاد تاریخی در نقطه‌ای بر فراز ۳۵۰۰ متری این کوه، آرامگاه ۴۰ مرد از سپاهیان اسلام قرار دارد که بقایای آن توسط سنگچین‌ها به خوبی مشهود است.

قله چهل مر شهیدان قله‌ای سترگ، مقدس و کوهستان آن با تنوع یخچالی و دامنه‌هایی با رودخانه‌های خروشان و چشمه‌های پرآب است.

قله مرتفع چهل مرد شهیدان بر روی یک خط‌الرأس شمالی – جنوبی قرار گرفته که از سمت شمال پس از یک قله ۳۰۲۴ متری بدون نام به قله ۳۴۰۰ متری مرتفع بره عزد و سپس سایر ارتفاعات منطقه متصل می‌شود.

مسیر دسترسی

از طریق جاده ارومیه – زیوه خود را به ۳ راهی راژان در دشت ترگور و روستای کای (کویی) می‌رسانیم. این روستا تقریباً در ۳۵ کیلومتری جنوب‌غربی ارومیه قرار دارد

به روستای کای و سپس به روستای جرمی که در انتهای دره‌ای به همین نام قرار گرفته است و مبدأ صعود به قله محسوب می‌شود، می‌رسیم.

در مسیر مشخص و مالرو سور به صعود می‌پردازیم. در خلال این راه، قله چهل مرشهیدان به خوبی در غرب دیده می‌شود.

مسیر به تدریج به بیشه‌ای از سپیدارهای بلند در دامنه قله می‌رسد. این بیشه از قسمت‌های انتهای مسیر مالرو قله دیده می‌شود و با کمی دقت کاملاً قابل تشخیص است.

از قله شهیدان۳ یال اصلی طولانی به سمت شرق سرازیر شده‌اند و ما یال وسط را انتخاب می‌کنیم. این مسیر با عبور از سنگلاخ‌ها چمن‌زار‌های وسیعی ارتفاع می‌گیرد.

از اینجا نوار صخره‌ای قله به صورت شمال و جنوبی قرار دارد دیده می‌شود از طریق تراورس قله به تغییر مسیر به سمت شمال و با عبور مداوم از روی تکه برف سفت بهاره به تدریج خود را بر لبه شمالی خط‌الرأس قله رسانده سپس با عبور از میان سنگلاخ‌ها و چند صخره بزرگ و کوچک بر نام قله چهل مرشهیدان پای می‌نهیم.

منابع:

سایت کویر‌ها و بیابان‌های ایران

سایت اجتماعی و فرهنگی روستای راژان و بخش سیلوانا

hezar.ir

 

وبلاگ سفر در طبیعت ایران