کوه‌های مریخی نهبندان، جایی میان زیبایی و رویا

کوه‌های مریخی نهبندان، جایی میان زیبایی و رویا ناصر بهزادفر-کوه‌های مریخی در جنوب غربی شهر نهبندان در استان خراسان‌جنوبی قرار دارد. عرض این منطقه یک کیلومتر و طول آن ۳۵ کیلومتر است. کوه‌های مریخی و یا مینیاتوری از منحصربه‌فرد‌ترین کوه‌های ایران است. وجود این کوه‌ها با توجه به منظره کاملاً متفاوتی که با محیط اطراف […]

کوه‌های مریخی نهبندان، جایی میان زیبایی و رویا

ناصر بهزادفر-کوه‌های مریخی در جنوب غربی شهر نهبندان در استان خراسان‌جنوبی قرار دارد.

عرض این منطقه یک کیلومتر و طول آن ۳۵ کیلومتر است.

کوه‌های مریخی و یا مینیاتوری از منحصربه‌فرد‌ترین کوه‌های ایران است. وجود این کوه‌ها با توجه به منظره کاملاً متفاوتی که با محیط اطراف دارد باعث می‌شود تا یکی از زیبا‌ترین جاده‌ها و مناظر طبیعی استان خراسان جنوبی به‌وجود آید.

کوه‌های مریخی مناظری از کوه‌های کره ماه را برای انسان تداعی می‌کنند و جنس رسوبی آنها و همچنین فرسایش خاص کوه‌ها موجب ایجاد شیار‌ها و تراش‌های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است. این کوه‌ها که چاک‌چاک هستند و شکل‌های نامانوس دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند و به خاطر غیرعادی بودن‌شان، به کوه‌های مریخی شهرت یافته‌اند.

شکل‌های نامانوس این پدیده‌ها، ناشی از فرسایش سریع در برابر باد و باران است که برخلاف فرسایش‌های آرام و طبیعی، مهلتی برای رویش گیاهان باقی نمی‌گذارد و سرزمین را دندانه‌دندانه و پر از لبه‌ها و چاک‌‌ها نشان می‌دهد. همچنین، مقاومت متغیر لایه‌های زمین، در این منطقه‌ها گاه سبب شکل‌گیری ستون‌هایی با کلاهک‌هایی بر سر یا کوه‌هایی که گویی با چاقو سر آنها را بریده‌اند، می‌شود.

رشته کوه‌های مریخی مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می‌آورد.

جنوب غربی نهبندان که به ‌این منظره آغوش گشوده است، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می‌آورد. همین منظره منحصربه‌فرد جاده نهبندان به شهداد را به یکی از جالب‌‌ترین جاده‌های ایران تبدیل کرده است.

رشته کوه‌های مریخی در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد، توانسته ترسیم‌گر یک جاذبه طبیعی زیبا باشد. این کوه‌ها در اثر تغییرات جوی و آب و هوایی به این شکل پدیدار شده‌اند تا نشانه‌ای دل‌انگیز از طبیعت این نقطه از ایران باشد.

مسیر دسترسی

از مسیر بیرجند به سربیشه و سپس به نهبندان راهی طولانی است. حدود ۶ کیلومتر در جاده نهبندان به شهداد کوه‌های مریخی را می‌توان به تماشا نشست.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

عکس‌ها از: سیامک شاه محمدی