قره قشلاق، عروس تالاب‌های غرب کشور

قره قشلاق، عروس تالاب‌های غرب کشور ناصر بهزادفر- تالاب قره قشلاق در جنوب‌غربی شهر بناب و در استان آذربایجان شرقی واقع است. تالاب و منطقه شکارممنوع قره قشلاق با ۴۸هزارهکتارمساحت در بین رودخانه‌های دائمی صوفی چای و زرینه‌رود و در حاشیه جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در جنوب استان آذربایجان‌شرقی حد فاصل شهرستان‌های بناب و […]

قره قشلاق، عروس تالاب‌های غرب کشور

ناصر بهزادفر- تالاب قره قشلاق در جنوب‌غربی شهر بناب و در استان آذربایجان شرقی واقع است.

تالاب و منطقه شکارممنوع قره قشلاق با ۴۸هزارهکتارمساحت در بین رودخانه‌های دائمی صوفی چای و زرینه‌رود و در حاشیه جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در جنوب استان آذربایجان‌شرقی حد فاصل شهرستان‌های بناب و میاندوآب و میانه واقع شده است.

 تالاب قره قشلاق بناب به دلیل زیبایی و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی به عروس تالاب‌های شمال غرب کشور شهرت یافته است. جاذبه‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده و تنوع گونه‌های گیاهی، جانوری شامل آبزیان، پرندگان مهاجر و گرازهای پا کوتاه ازجمله ویژگی‌های شناسنامه‌ای تالاب قره قشلاق هستند که جایگاه این زیست‌بوم را در بین میراث زیستی کشور تحکیم کرده‌اند. تالاب قره قشلاق هر سال در فصل سرما، مأمن هزاران پرنده مهاجر است که ازدوردست‌ها به‌ویژه سرمای کشنده سیبری با خاطره خوش میزبانی سال‌های متمادی به این منطقه مهاجرت می‌کنند. ازاین رو رقص فلامینگو‌ها و درنا‌ها در شروع سال شمسی همواره نوید زندگی و بهار را به مردم بومی منطقه و گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده از تالاب هدیه می‌کند.

 وجود ۱۸۵ گونه پرنده بومى و مهاجر, پستانداران متعدد، گونه‌هاى متنوع و نادر گیاهى و آبزى تالاب قره‌‏قشلاق نشان‌‏دهنده غناى این زیستگاه به عنوان یکى از ذخیره‌‏گاه‌هاى اصلى و طبیعى است. تنوع زیستى قره‌‏قشلاق آن را به یکى از زیستگاه‌هاى مهم حیات طبیعى و وحشى تبدیل کرده که بعد از تالاب «فورى گل‌‏آرا» در درجه دوم اهمیت قرارداده است. میش مرغ، فلامینگو، درنا، اردک، غاز آنقوت و کبک از جمله پرندگانى هستند که در این تالاب به صورت مهاجر و دائم سکونت دارند و هم‌اکنون تعدادی میش مرغ از پرندگان بسیار نادر و در حال انقراض است، در تالاب قره‌‏قشلاق به حیات خود ادامه مى‌‏دهد. همچنین از گز، نی، نخل مرداب و گیاهان خانواده اسفناج به عنوان گونه‌هاى شاخص گیاهى تالاب قره قشلاق می‌توان نام برد.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران

صدا و سیمای آذربایجان شرقی

 

ایرن