تالاب لیپار، چشم‌اندازی زیبا از طبیعت چابهار

تالاب لیپار، چشم‌اندازی زیبا از طبیعت چابهار ناصربهزادفر- تالاب لیپار در شرق چابهار و در استان سیستان‌وبلوچستان واقع است. در مسیر جاده ساحلی چابهار-‌گواتر، تنگه‌ای صخره‌ای مشرف به دره‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد که از بالای آن روستای لیپار در میان سبزه‌زار‌ها پیداست. در میان دو کوه که فاصله چندانی با هم ندارند، آب‌بندی […]

تالاب لیپار، چشم‌اندازی زیبا از طبیعت چابهار

ناصربهزادفر- تالاب لیپار در شرق چابهار و در استان سیستان‌وبلوچستان واقع است.

در مسیر جاده ساحلی چابهار-‌گواتر، تنگه‌ای صخره‌ای مشرف به دره‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد که از بالای آن روستای لیپار در میان سبزه‌زار‌ها پیداست. در میان دو کوه که فاصله چندانی با هم ندارند، آب‌بندی ایجاد شده که آب‌های سرگردان اطراف را در خود جمع کرده و به آبگیری به طول ۱۴ کیلومتر تبدیل شده است

«لیپ» به معنای خاروخاشاک رودخانه و «آر» به معنای آب رودخانه است. در این روستا آب رودخانه همراه با خاروخاشاک به آب دریا می‌پیوندد که در واقع به هم رسیدن یا محل تلاقی آب رودخانه و آب دریا را در زبان بلوچی «لیپار» می‌گویند. در این آبگیر انواع بوته‌ها و درختچه‌های «گز» و «چش» با چشم‌اندازی زیبا، منطقه‌ای بکر با اکوسیستم خاصی را به وجود آورده است. رویش گونه‌های بلوط و گزنه در آب، صحنه فوق‌العاده زیبایی خلق نموده که نمونه آن در ایران کم‌تر دیده می‌شود. علاوه بر این در این منطقه پنبه‌های وحشی می‌روید که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می‌کنند.

تالاب لیپار، محیطی مطلوب برای زیست پرندگان آبزی و کنارآبزی است. هر ساله گونه‌های زیادی از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران از مدارهای شمالی به سمت مدارهای جنوب حرکت می‌کنند به نحوی که اکنون این سایت یکی از مناطق مهم زمستان‌گذرانی گونه حمایت شده و در حال انقراض «اردک مرمری» است. در تالاب لیپار گونه‌های چنگر، فلامینگو، کشیم، حواصیلهای سفید و خاکستری، باقرقره، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، خوتکا، دلیجه و طاووسک وجود دارند.

در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر، پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر که عامل اصلی به وجود آورنده آن، گونه‌ای از پلانکتون‌های گیاهی است به وقوع می‌پیوندد که موجب قرمز شدن رنگ آب تالاب می‌شود.

مسیر دسترسی

بعد از ۱۵ کیلومتر در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر به تالاب لیپار می‌رسیم.

منابع:

سایت کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

پایگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران