قله سماموس، بلندایی بر فراز جنگل‌های رامسر

قله سماموس، بلندایی بر فراز جنگل‌های رامسر ناصربهزادفر- قله سماموس در جنوب کلاچای و رامسر، مرز جنگل‌های شمال و دره اشکور و در استان مازندران قراردارد. ارتفاع این قله ۳۶۲۰ متر است. تک قله منفرد سماموس و قله شرقی آن توسط خط‌الرأس جنوبی خود به قله گردبن با ارتفاع ۳۳۰۰ متر و سپس در امتداد […]

قله سماموس، بلندایی بر فراز جنگل‌های رامسر

ناصربهزادفر- قله سماموس در جنوب کلاچای و رامسر، مرز جنگل‌های شمال و دره اشکور و در استان مازندران قراردارد.

ارتفاع این قله ۳۶۲۰ متر است. تک قله منفرد سماموس و قله شرقی آن توسط خط‌الرأس جنوبی خود به قله گردبن با ارتفاع ۳۳۰۰ متر و سپس در امتداد جنوب کوه بزابن و قله بزرگ خشچال متصل می‌شود.

مسیر این قله یکی از زیبا‌‌ترین مسیر‌های کوهنوردی ایران است، حرکت در مسیر جواهر ده، راهپیمایی در میان مه و جنگل و سپس در میانه راه قله، رسیدن به لپاسر و گل‌ها و گیاهان رنگارنگ و چشمه‌های گوارای آب آن که به راستی بهشتی برفراز کوه است از جاذبه‌ای کم‌نظیر این مسیر هستند.

قله و امامزاده سماموس در بالای دریای مه گرفته شمال منظره‌ای رویایی دارد. مناظر اطراف به خصوص دیدار قلل علم کوه و خشچال در جنوب از رود قله سماموس بسیار زیباست.

بهترین زمان برای صعود به سماموس اردیبهشت ماه زمان مناسبی برای صعود به قله است.

برای صعود زمستانی باید از طریق قله شرقی سَلمَل و یال آن در بالای جواهرده به قله اصلی استفاده کرد. مسیر لپاسر در این فصل، با ریزش بهمن‌های هولناک همراه می‌باشد.

مسیر دسترسی

مسیر‌های عادی صعود به قله عبارتند از :

الفرودسر- کلاچای- نرسیده به چابکسر دو راهی سیاهکلرود – جواهردشت – قله سماموس

ب) رامسر- جواهرده – لپاسر – قله سماموس

پ) کلاچای – رحیم آباد – اشکور – قاضی چاک – لپاسر – قله سماموس.

روستای ییلاقی جواهردشت نزدیک‌ترین روستا به قله سماموس می‌باشد، ولی به علت جاده خاکی و پرشیب و ناهموار، این مسیر، صعود معمول به قله نمی‌باشد. (مسیر معمولی از روستای جواهرده است.)

جاده تا روستای خیاط محله و حدود ۳ تا ۴ کیلومتر از مسیر جواهر دشت آسفالته می‌باشد و می‌توان با هر خودرویی به آنجا رفت اما از انتهای جاده آسفالته، تا جواهردشت، حدود ۲۰ کیلومتر جاده خاکی پر فراز و نشیب و بسیار ناهموار وجود دارد که از دل جنگل‌های بکر و باشکوه و دره‌های عمیق می‌گذرد.

منابع:

سایت کویر‌ها و بیایان‌های ایران

سایت شرکت پلی اکریل ایران

 

مرکز تخصصی هواشناسی کشور