تالاب هیرم گوهر درخشان لارستان

تالاب هیرم گوهر درخشان لارستان ناصربهزادفر- تالاب هیرم در جنوب جهرم و در شمال‌غربی شهر لار و در استان فارس قرار دارد. تالاب هیرم ۴ کیلومتر مربع مساحت و ۳ متر عمق دارد تالاب در ارتفاع ۷۵۱ متر از سطح دریای آزاد قرار دارد. این تالاب در حد فاصل یک رشته کوه و جاده‌ای که […]

تالاب هیرم گوهر درخشان لارستان

ناصربهزادفر- تالاب هیرم در جنوب جهرم و در شمال‌غربی شهر لار و در استان فارس قرار دارد.

تالاب هیرم ۴ کیلومتر مربع مساحت و ۳ متر عمق دارد

تالاب در ارتفاع ۷۵۱ متر از سطح دریای آزاد قرار دارد. این تالاب در حد فاصل یک رشته کوه و جاده‌ای که منتهی به روستای هیرم می‌شود، امتداد یافته است.

گونه‌های گیاهی غالب در تالاب و اطراف آن شامل گز و نی است.

این تالاب در گرم و خشک‌‌ترین منطقه جنوب استان فارس و با گونه‌های نادر گیاهی و جانوری خاص خود، چون گوهری در منطقه لارستان می‌درخشد و از نظر زیست‌محیطی دارای اهمیت فراوان است. تالاب و دشت‌‌های مستعد شهرستان لارستان زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و هر ساله میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از کشورهای همسایه است. از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به درنا، چنگر، آنقوت، فلامینگو، کفچه نوک و غاز اشاره کرد. در زمستان این تالاب محل زمستان‌گذرانی تعداد بی‌شماری از انواع اردک‌ها می‌شود.

این دریاچه حوزه آبریز وسیعی دارد که در بارندگی‌ها سیرابش می‌کند و آب آن شور است. علاوه بر مسیل‌ها و رودخانه‌ها که نقش اساسی در سیراب کردن تالاب دارند، چشمه‌های آبگرم در نزدیکی تلاب نیز از منابع تأمین آب تالاب هستند. آب این دریاچه شور است اما با این وجود در زیبایی در منطقه لارستان کم نظیر است.

مسیر دسترسی

از مسیر‌های مختلف می‌توان به این تالاب دسترسی پیدا کرد. یکی از این مسیر‌ها از شهر لار به سوی گراش و سپس اوز و از آنجا به سوی کهنه و کوره حرکت می‌کنیم. از کوره تا تالاب راه زیاد نیست.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

روزنامه اطلاعات

geoblog.persianblog.ir

 

ژئو بلاگ