دره کهمان، پناهگاه طبیعت زیبای الشتر

دره کهمان، پناهگاه طبیعت زیبای الشتر ناصر بهزادفر- دره کهمان در شمال شهر الشتر و در استان لرستان واقع است. کوه گرین به عنوان بخشی از زاگرس مرتفع در شمال لرستان با زیبایی‌های خود مانند نگین سبزی در انگشتری زاگرس می‌درخشد. از پدیده‌های جذاب آن می‌توان از دره کهمان، قله کلو، رادیولاریت‌های گرین، برف چال‌ها، […]

دره کهمان، پناهگاه طبیعت زیبای الشتر

ناصر بهزادفر- دره کهمان در شمال شهر الشتر و در استان لرستان واقع است.

کوه گرین به عنوان بخشی از زاگرس مرتفع در شمال لرستان با زیبایی‌های خود مانند نگین سبزی در انگشتری زاگرس می‌درخشد. از پدیده‌های جذاب آن می‌توان از دره کهمان، قله کلو، رادیولاریت‌های گرین، برف چال‌ها، غارها، پوشش گیاهی و غیره نام برد.

دره کهمان را(کی‌امان)(کیمان)(کیمو)یا همان امان‌گاه کیان، مأمن پادشاهان می‌دانند.

دره کهمان یکی از دره‌های بسیار زیبا و در عین حال پرآب و باستانی در سطح کشور است. گردو‌های سر به فلک کشیده، طبیعت بکر، یخچالهای دائمی، غارهای متعدد و ارتفاعات جذاب و دیدنی، وفور داروهای گیاهی بسیار نادر و کمیاب، چشمه‌سارهای فراوان و پرآب، طراوت و خنکی و آب و هوای بی‌بدیل آن روح هر انسانی را با خود همراه می‌کند.

پوشش گیاهی منطقه پوشیده از درختان کهنسال بلوط، انجیر، گردو، گلابی کوهی، زالزالک، چنار، زبان گنجشک، صنوبر و سپیدار، بید، سیب، آلوی کوهی و در خلال آن سرشار از گون و درختچه‌های کوهستانی است.

 

پهنه‌های کوهستانی اطراف دروازه و کهمان و پوشش گیاهی و جنگلی بسیار انبوه و خیلی غنی آن زیستگاه بسیار مناسبی را برای خیلی از حیوانات و پرندگان به وجود آورده که از جمله حیات‌وحش می‌توان به پلنگ، خرس، کفتار، گرگ، روباه، شغال، گورکن، سنجاب، سگ آبی، سمور، موش‌خرما، کل، بز، قوچ، میش، گراز، خوک، کبک کوهی، کبک دری، تیهو، گنجشک، کلاغ، قرقاول، بلدرچین و دیگر انواع خزندگان، پرندگان و بندپایان اشاره کرد. در پایین‌دست دره، یعنی جایی که وارد دشت الشتر می‌شود، آب‌های روان که از دروازه و تخت شاه و سراب خاصون جاری شده و به هم می‌ریزند رودخانه بزرگ و پرآب کهمان تشکیل می‌شود که کشاورزی بیش از نیمی از دشت الشتر را رونق داده است.