دره کمجل، زیبایی طبیعی با جاذبه‌های دنیای کوهنوردی

دره کمجل، زیبایی طبیعی با جاذبه‌های دنیای کوهنوردی ناصربهزادفر- دره کمجل در میانه جاده کرج به چالوس و در استان مازندران واقع است. دره کمجل یکی از دره‌های معروف ایران به‌شمار می‌رود که دارای جاذبه‌های فراوان طبیعی و همچنین ویژگی‌هایی جالب برای کوهنوردی است. دره فنی و سخت است و به‌دلیل خطر وقوع سیل حتماً […]

دره کمجل، زیبایی طبیعی با جاذبه‌های دنیای کوهنوردی

ناصربهزادفر- دره کمجل در میانه جاده کرج به چالوس و در استان مازندران واقع است. دره کمجل یکی از دره‌های معروف ایران به‌شمار می‌رود که دارای جاذبه‌های فراوان طبیعی و همچنین ویژگی‌هایی جالب برای کوهنوردی است. دره فنی و سخت است و به‌دلیل خطر وقوع سیل حتماً باید پیش از پیمایش از وضعیت دقیق آب و هوا اطلاع داشت. عبور از دره‌ها نیاز به پیش‌بینی هوا و نبودن شرایط جوی نامساعد مانند باران می‌باشد، زیرا مسیر را بسیار ناایمن می‌کند. ولی با پیش‌بینی هوا و همچنین برنامه‌های تمرینی قبل از برنامه اصلی و داشتن امکانات و تجهیزات می‌تواند برنامه خوبی را به اجرا برساند و البته تیم فنی و با تجربه نیاز اصلی برنامه می‌باشد.

این دره زیبا حدود ۳۰ آبشار دارد. ارتفاع آبشار‌ها بین ۲۰ تا ۶۰ متر ارتفاع است که بیش‌تر در انتهای دره قرار دارند کف دره پرآب و لغزنده است. با آخرین فرود و بعد از ۵۰ متر پیاده‌روی به کنار جاده هزار چم و رستوران صخره می‌رسیم. باید توجه کرد که فرار از دره بسیار سخت است و از خطرات فراوانی برخوردار است.

بهترین فصل صعود تابستان و ماه‌های تیر و مرداد می‌باشد. (مسیر پاکوب است) در طول مسیر احتیاط کنید چون خطر گم شدن در جنگل وجود دارد. پاکوب‌های اشتباه، موجب سرگردانی خواهد شد و بهترین کار کمک خواستن از یک راهنماست.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به ابتدای مسیر دره باید به‌کارگاه سد سیاه بیشه در جاده چالوس کرج رفته و خود را به امام‌زاده رسانده و بعد از طی مسافتی حدود دو ساعت خود را در ابتدای دره کمجل برسانیم. مسیری جنگلی با شیب ملایم که بعد از دو ساعت راه‌پیمایی به یک گردنه رسیده و پایین گردنه دره کمجل آغاز می‌شود.

منابع:

 

کویر‌ها و بیابان‌های ایران (مهرداد حسنی)