«خاگینه» غار پرعمق و مرموز شهرستان زیرکوه

«خاگینه» غار پرعمق و مرموز شهرستان زیرکوه ناصر بهزادفر- غار خاگینه یکی از غارهای پر عمق و مرموز شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی است. این غار اگرچه به علت قرار گرفتن در موقعیتی خاص ناشناس مانده است و کم‌تر در معرض دید علاقه‌مندان به غار و غارنوردی قرار گرفته اما به علت شکل ظاهری […]

«خاگینه» غار پرعمق و مرموز شهرستان زیرکوه

ناصر بهزادفر- غار خاگینه یکی از غارهای پر عمق و مرموز شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی است. این غار اگرچه به علت قرار گرفتن در موقعیتی خاص ناشناس مانده است و کم‌تر در معرض دید علاقه‌مندان به غار و غارنوردی قرار گرفته اما به علت شکل ظاهری و برخورداری از دالان‌های تو در تو می‌تواند به عنوان یکی از غارهای بسیار معروف شهرستان زیرکوه قلمداد شود. این غار بر دامنه‌ای صخره‌ای در ارتفاعات بین بیشه محمدآباد و سد داشگران واقع است. علت نامگذاری غار به غار خاگینه مشخص نیست. ورودی غار دارای حفره‌ای بسیار بزرگ می‌باشد اما از این حفره که بگذریم دالانی حدوداً ۱۰ متری شما را به داخل غار هدایت می‌کند. دالان‌های این غار دارای ارتفاعات غیرهمسطح می‌باشد و پس از پایان هر دالان ارتفاعی چند متری به سمت بالا وجود دارد .آثار حیات حیوانات در این غار در جایی به صورت بارز به چشم نمی‌خورد اما فضله‌های بیشمار خفاش حکایت از زندگی دسته عظیمی از خفاش‌ها در این غار دارد. چندین تالار زیبا در داخل غار وجود دارد که به نظر می‌رسد سقف این تالار‌ها به‌وسیله مواد آهکی پوشیده شده است.

مسیر دسترسی

 

راه دسترسی به این غار از دو مسیر بیشه محمدآباد و سد داشگران امکان‌پذیر است که این مسیر‌ها تقریباً طولانی و حدود دو ساعت کوهپیمایی نیاز دارد. از میان مسیر‌ها مسیر بیشه محمدآباد راحت تر به نظر می‌رسد.