«قلعه لک‌لک‌ها» دیواره‌هایی عظیم و مرتفع از طبیعت استان زنجان

«قلعه لک‌لک‌ها» دیواره‌هایی عظیم و مرتفع از طبیعت استان زنجان ناصر بهزادفر- قلعه لک‌لک‌ها در شمال ماه‌نشان در استان زنجان قرار دارد.  قلعه لک‌لک‌ها در واقع دیواره‌های عظیم و مرتفع طبیعی است که بر روی آنها لانه‌های لک‌لک دیده می‌شود و به آنها قلعه لک‌لک‌ها می‌گویند. در میان بافت قهوه‌ای و قرمز رنگ دیواره‌ها و […]

«قلعه لک‌لک‌ها» دیواره‌هایی عظیم و مرتفع از طبیعت استان زنجان

ناصر بهزادفر- قلعه لک‌لک‌ها در شمال ماه‌نشان در استان زنجان قرار دارد.

 قلعه لک‌لک‌ها در واقع دیواره‌های عظیم و مرتفع طبیعی است که بر روی آنها لانه‌های لک‌لک دیده می‌شود و به آنها قلعه لک‌لک‌ها می‌گویند. در میان بافت قهوه‌ای و قرمز رنگ دیواره‌ها و هوای آفتابی حاکم بر منطقه رنگ سفید بال‌های لک‌لک‌ها بسیار تماشایی است. این پرندگان سفید و با ظاهری زیبا اینجا را به خاطر مردمان مهربانش و بوی کشتزارهای برنج و وجود رودخانه قزل‌اوزن، محلی امن برای سکونت خود یافته‌اند و برفراز دیواره‌ها لانه‌هایی زیبا را با کمک هم برپا ساخته‌اند.

 به دلیل رابطه خوب اهالی منطقه با این پرندگان، لک‌لک‌ها بیش از ۷ دهه در این منطقه ماندگار شده‌اند. لک‌لک‌ها پرندگانی با پاهای دراز، سرهای بدون پر و منقار برجسته در کنار آب‌های شیرین یا شور و باتلاق‌ها سکونت دارند. لک‌لک‌ها از طریق منقارشان ماهی‌های کپور در رودخانه‌ها را شکار می‌کند و اغلب برای ماهیگیری خود رودخانه‌های متروکه‌ای را ترجیح می‌دهند که به وسیله‌ جزر و مد یا افت سطح آب شیرین ایجاد شده‌اند، چون می‌دانند که ماهی‌ها در این نقاط جمع می‌شوند. لک‌لک‌هایی که در قلعه لک‌لک‌های زنجان زندگی می‌کنند، از گونه لک‌لک خاوری هستند. زندگی دسته جمعی این‌گونه از پرندگان بسیار تماشایی و جالب است.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این قلعه باید از زنجان به سمت جاده تبریز بروید. حدود صد کیلومتر که از زنجان گذر کردید در نزدیکی روستایی به نام شکورچی (بین روستای قره‌بونه – حصار) می‌توانید از این منطقه بازدید کنید.

منابع: سیری در ایران

 

سایت کجا بمانیم