دریاچه «مَخرَگِه» بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران

دریاچه «مَخرَگِه» بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران  ناصر بهزادفر- دریاچه مخرگه (Makhrage) در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر بابک و در استان کرمان قرار دارد. مخرگه از کلمه مخ به معنای خرما گرفته شده است زیرا در گذشته در این ناحیه خرما کشت می‌شده است. این دریاچه به طول حداکثر۷کیلومتر و عرض حداکثر۵٫۵کیلومتر، مساحتی بالغ بر ۲۵ […]

دریاچه «مَخرَگِه» بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران

 ناصر بهزادفر- دریاچه مخرگه (Makhrage) در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر بابک و در استان کرمان قرار دارد.

مخرگه از کلمه مخ به معنای خرما گرفته شده است زیرا در گذشته در این ناحیه خرما کشت می‌شده است.

این دریاچه به طول حداکثر۷کیلومتر و عرض حداکثر۵٫۵کیلومتر، مساحتی بالغ بر ۲۵ کیلومتر مربع دارد. عمق دریاچه نیز در بیش‌ترین مناطق در حدود ۳۰ سانتی‌متر است.

دریاچه مخرگه آبگیری فصلی است که هر سال در فصل آبان با اولین بارش‌های فصلی شکل می‌گیرد و تا مردادماه حیاتش ادامه دارد و بعد به دلیل قطع شدن ورودی آب و دمای زیاد هوا تبخیر می‌شود و این چرخه سال‌ها ادامه دارد.

منظره حیرت‌انگیز انعکاس پهنه بزرگ آسمان در بزرگ‌‌ترین آینه طبیعی ایران در دریاچه «مخرگه» نفس را در سینه هر بیننده تنگ می‌کند جایی که انعکاس نور دست‌های زمین و آسمان به هم می‌رساند.

انعکاس آسمان بر پهنه دشت و دیدن منظره واژگونه آسمان بر زمین یکی از بدیع‌‌ترین مناظری است که می‌تواند مقابل چشم هر بیننده‌ای قرار گیرد و این پدیده در دریاچه مخرگه در استان کرمان به گونه شگفت‌آور روی‌ داده است و مناظری زیبا را به وجود آورده است.

آینه‌ای طبیعی که تا چشم کار می‌کند گسترده شده و برگی دیگر از طبیعت زیبای بزرگ‌‌ترین استان کشور را رقم‌زده است.

قدم زدن بر روی بستر این دریاچه همچون گام برداشتن بر روی آینه‌ای شکننده است که حس بی‌نظیری را می‌دهد و یکی از بدیع‌‌ترین مناظر طبیعت را ایجاد می‌کند.

ارتفاع دریاچه در بیش‌ترین مناطق در حدود ۳۰ سانتی‌متر است و اگر در بستر دریاچه قرار گیرید، انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه منظره‌ای بی‌نظیر را ایجاد می‌کند.

مسیر دسترسی

مسیر دسترسی به این منطقه حرکت از جنوب شهر بابک و به سمت جنوب کارخانه آجر گودغلامعلی و یاجنوب گود لشکرکش می‌باشد.

ورود بدون همراه داشتن راهنمای آشنا به این محل خطرناک است و موجب سردرگمی در میان باتلاق‌ها خواهد شد.

منابع:

مهر

 گروه کوهنوردی آویشن

www.irpana.ir

شهر تیتر

همگردی

 

کجارو