«تنگ هایقر» گرند کانیون ایران

«تنگ هایقر» گرند کانیون ایران ناصر بهزادفر- تنگ هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان فیروزآباد و بعد از روستای رودبال در استان فارس واقع شده است. این تنگ ما‌بین شهرهای قیر و کارزین در جنوب‌غربی جهرم واقع در استان فارس و طول تقریبی آن ۱۴ کیلومتر تا روستای ده رود است. رودخانه قره‌آقاج در بستر […]

«تنگ هایقر» گرند کانیون ایران

ناصر بهزادفر- تنگ هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان فیروزآباد و بعد از روستای رودبال در استان فارس واقع شده است. این تنگ ما‌بین شهرهای قیر و کارزین در جنوب‌غربی جهرم واقع در استان فارس و طول تقریبی آن ۱۴ کیلومتر تا روستای ده رود است.

رودخانه قره‌آقاج در بستر تنگ هایقر جریان دارد. این رودخانه پس از پیچ و خم‌های بسیار با نام «مُند» به خلیج‌فارس می‌ریزد. تنگ هایقر در واقع یک برش در زمین است که فرسایش آب آن را گسترش داده و ژرف نموده است.

تنگه هایقر معروف به گرند کانیون ایران است و یکی از شگفت‌انگیز‌‌ترین و زیبا‌ترین تنگه‌ها در دنیاست.

گرند کانیون به دره‌هایی گفته می‌شود که ستون‌های بلند، کشیده و صخره سنگی دارند و به آسمان سر کشیده‌اند.

دره با دیواره‌های بلند، رودخانه پرآب جارى در کف آن و پژواک صداى پرندگان، منطقه‌اى کم‌نظیر پدید آورده که مجذوب‌کننده است. تنوع گیاهی و عطر بوی گیاهان بر جذابیت این دره می‌افزاید.

منطقه تنگ هایقر دارای دو ویژگی متفاوت برای دیدار از جاذبه‌های آن است. راه پیمایی در کف دره بسیار دل‌انگیز و جالب و صعود از دیواره‌های تنگ و تماشای تنگ از بالای صخره‌ها با مناظری کم‌نظیر و نیازمند تجربه و تجهیزات مناسب و به‌کار بردن موارد ایمنی است.

به دلیل گرمسیری بودن منطقه، دو ماه اسفند و فروردین بهترین زمان برای بازدید و کوهپیمایی در این منطقه می‌باشد.

منبع:

سیری در ایران

گروه نمونه به قلم آزاده سیفی

http: //arktourism.ir

 

گروه کوهنوردی مهر شهرستان مرودشت