غار نباتی، عروس غارهای استان یزد

غار نباتی، عروس غارهای استان یزد ناصر بهزادفر- غار نباتی در۶۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان تفت در استان یزد واقع شده است.  غار نباتی دارای دو دهانه است بدین نحو که در کنار دهانه اصلی آن‌ که نیازمند یک فرود ۳ متری است، دهانه دیگری به صورت مصنوعی ایجاد شده که دیگر نیازی به فرود […]

غار نباتی، عروس غارهای استان یزد

ناصر بهزادفر- غار نباتی در۶۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان تفت در استان یزد واقع شده است.

 غار نباتی دارای دو دهانه است بدین نحو که در کنار دهانه اصلی آن‌ که نیازمند یک فرود ۳ متری است، دهانه دیگری به صورت مصنوعی ایجاد شده که دیگر نیازی به فرود ندارد.

بعد از ورود به درون غار و پشت سر گذاشتن سراشیبی پیش رو به یک سه راهی می‌رسیم. مسیر روبه رو مسیر اصلی غار است که با دور زدن یک استلاگمیت به تالار اول غار می‌رسد.

 در این تالار دو راه موجود است، مسیر سمت راست سوراخ کوچکی است که می‌بایست به صورت نشسته از آن وارد تالار دوم شد. در این تالار نیز دو راه پیش رو داریم؛ مسیر سمت چپ با شیبی تند وارد تالار سوم که آخرین تالار غار است و با قطعه سنگی بزرگ به دو قسمت تقسیم شده است، می‌شود.

مسیر دسترسی

۱- مسیر یزد- میبد- ندوشن، که تمام مسیر آسفالت است.

۲- اصفهان، اژیه، ورزنه، سورک و ندوشن.

 بعد از رسیدن به ندوشن باید به سمت جنوب ندوشن طی طریق کرد تا به روستای صدرآباد رسید. ۸٫۶ کیلومتر بعد از روستای صدرآباد در همین جاده به بند خاکی صدرآباد می‌رسیم. ۱٫۳ کیلومتر بعد از بند در سمت راست جاده خاکی که قابل تردد برای انواع سواری است، قرار دارد که پس از طی ۶٫۱ کیلومتر در این جاده (بدین نحو که در مسیر اول به آغل گوسفندان و سپس به مجموعه کوچکی از درختان برمی‌خوریم که بلافاصله بعد از آن به دو دوراهی می‌رسیم که در اولی سمت راست و در دومی سمت چپ را انتخاب می‌کنیم و جاده را در مسیری کوهستانی ادامه می‌دهیم) به پای کوهی که غار در بالای آن قرار گرفته است، می‌رسیم و با تقریباً نیم ساعت کوه‌پیمایی می‌توان به دهانه غار که ۱۴۸ متر بالاتر از نقطه شروع کوه پیمایی است، رسید.

 

منبع: بیتوته