آبشار «بدلان» تابلویی از زیبایی‌های شهرستان خوی

آبشار «بدلان» تابلویی از زیبایی‌های شهرستان خوی ناصر بهزادفر- آبشار بدلان (قیزیل چیر) در شرق شهرستان خوی قرار دارد. آبشار بدلان در شهرستان خوی به «چیر» و «قزل چیر» موسوم است. آب سرچشمه آبشار بدلان از شکافی به داخل یک گودال یا محل غار مانندی به ارتفاع ۳۵ متر سرازیر می‌شود. در کنار آبشار غار […]

آبشار «بدلان» تابلویی از زیبایی‌های شهرستان خوی

ناصر بهزادفر- آبشار بدلان (قیزیل چیر) در شرق شهرستان خوی قرار دارد.

آبشار بدلان در شهرستان خوی به «چیر» و «قزل چیر» موسوم است.

آب سرچشمه آبشار بدلان از شکافی به داخل یک گودال یا محل غار مانندی به ارتفاع ۳۵ متر سرازیر می‌شود.

در کنار آبشار غار کوچکی قرار دارد که از کنار آن معبر تنگی شما را به بالای آبشار می‌رساند که رودخانه آبشار در آن جاری است. درختچه‌های کوچکی در کنار آبشار روییده است که زیبایی خاصی به آن می‌بخشد.

آبشار زیبا و شگفت‌انگیز بدلان در دامنه کوه اورین خوی از جاذبه‌های سحرانگیز طبیعت این منطقه از استان آذربایجان غربی است. اهمیت ارزش‌های آبشار بدلان از مدت‌ها پیش مورد توجه دوستداران این منطقه قرار گرفته است.

مناظر دل‌نواز و روح انگیز طبیعی اطراف دشت خوی نیز، به آبشار بدلان، جلایی بیش‌تر بخشیده و آن را دیدنی‌تر کرده است. در مسیر بستر این آبشار، روستاهای سبز و خرمی به نام روستای پسک و بدلان قرار دارند که سرسبزی و طراوت طبیعت‌شان گردشگران را به وجد می‌آورد. این منطقه از نظر شرایط اقلیمی و آب و هوا در ردیف پرباران‌‌ترین و حاصل‌خیز‌ترین روستاهای شهرستان خوی است.

بهترین زمان بازدید از این جاذبه زیبا از اواسط بهار و تابستان می‌باشد.

مسیر دسترسی

این آبشار زیبا در مسیر رود الند و در ۲۱ کیلومتری شهرستان خوی واقع شده است. در ضلع غربی شهرستان خوی، از کمربندی خوی وارد جاده خوی-چالدران شده و در محلی بنام زییوه وارد جاده پسک خواهیم شد، بعد از روستای پسک در مسیر روستای بدلان قرار می‌گیریم، آبشار در ۵ کیلومتری روستای بدلان قراردارد.

منابع:

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

سفربخیر

 

سیری در ایران